• ترجمه : تیم تحریریه ایکاست

     استانداردهای جدید تلفن همراه

    Telit Cinterion هم تولید کننده ماژول و هم ارائه دهنده خدمات اتصال است. بنابراین، ما می توانیم تکامل را در مرحله اولیه مشاهده کنیم. ما می‌بینیم که CAT-M و NB-IoT در دو سال گذشته به موازات خاموش شدن شبکه‌های 2G/3G در برخی از مناطق در حال تکامل هستند، اما هنوز موانعی برای پیشرفت وجود دارد. تا به حال، پوشش 100 درصدی CAT-M و NB-IoT در هر کشور تضمین نشده است و بسیاری از شرکت‌ها همچنان گزینه برگشتی به 2G/3G/4G را حفظ می‌کنند. از نظر موانع دیگر، دو عامل دیگر نیز وجود دارد. به طور معمول، MNOها یک فناوری، CAT-M یا NB-IoT را اجرا کرده‌اند، و از آنجایی که دستگاه‌های IoT برای هر بخش به فناوری متفاوتی نیاز دارند، MNOها ممکن است نتوانند به طور ضروری خدمات مناسب را به نیازهای همه مشتریان ارائه دهند. دوم، به دلیل ماهیت این فناوری ها، ARPU پایین‌تر، MNOها را به یک رقابت تجاری سوق می‌دهد، خواه با دریافت هزینه‌های دسترسی اضافی یا مسدود کردن رومینگ باشد. MVNOهای کامل می‌توانند از این فناوری‌ها به نفع خود استفاده کنند، زیرا می‌توانند با هسته شبکه خود بیش از یک MNO ارائه دهند. به طور کلی، احتمالا 1 تا 2 سال دیگر طول می کشد تا ببینیم این فناوری ما را به کجا می برد.

    TOMER LAVIE Head of IoT Connectivity Business Unit, Telit

    هم LTE CAT-M1 و هم NB-IoT به خانواده فناوری‌های شبکه منطقه‌ای با مصرف انرژی کم (LPWA) تعلق دارند و برای برآوردن نیازهای انبوه اینترنت اشیاء (Massive IoT) طراحی شده‌اند. در Massive IoT، صدها هزار دستگاه برای جمع‌آوری و انتقال داده مستقر می‌شوند که سپس به تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و آگاهانه تبدیل می‌شود.

    با استانداردسازی نسل جدید تلفن همراه (5G)، دو فناوری دیگر نیز متولد شدند - LTE CAT-M1 و NB-IoT .

    این فناوری ها تقریباً جایگزینی برای 2G و 3G عمل می کنند، زیرا رقبای قدرتمندی در عرصه شبکه های سلولی هستند، اما باتری را خالی نمی کنند، بسته های داده حجیم جابجا نمی کنند و به دستگاه های پیچیده تری نیاز ندارند.

    هر دو LTE CAT-M1 و NB-IoT متعلق به خانواده فناوری شبکه منطقه ای با مصرف انرژی کم (LPWA) هستند و برای برآوردن نیازهای انبوه اینترنت اشیاء (Massive IoT) طراحی شده اند. در Massive IoT، صدها هزار دستگاه برای جمع آوری و انتقال داده مستقر می شوند که سپس به تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری مبتنی بر داده و آگاهانه تبدیل می شود.

    فرصت های موجود در Massive IoT شامل کشاورزی دقیق، شهرهای هوشمند، تاسیسات - در برخی موارد، تلماتیک و حتی مراقبت های بهداشتی می شود. ویژگی مشترک این موارد استفاده از Massive IoT این است که دستگاه های کم مصرف عمدتاً در حالت خواب باقی می مانند و برای خواندن داده چندین بار در روز تا چند بار در هفته فعال می شوند. پس از انتقال داده، دستگاه به حالت خواب برمی گردد و در نتیجه عمر باتری را حفظ می کند.

    از آنجایی که بسیاری از برنامه ها به خوراک دائمی داده نیاز ندارند، مانند سنسوری در انبار که تشخیص می دهد جعبه ای روی قفسه وجود دارد یا خیر، این که این دستگاه ها عمر باتری طولانی داشته باشند مفید است. و از آنجایی که از آنها به تعداد زیاد استفاده می شود، مقرون به صرفه و از نظر لجستیکی مطلوب است که دستگاه ها چرخه عمر طولانی داشته باشند.

    این دستگاه ها گاهی اوقات می توانند تا 10 سال از طریق شبکه های LPWA پشتیبانی شوند. این امر در مورد شبکه های سلولی قدرتمندتر مانند 4G LTE یا 5G صادق نیست.

    علاوه بر این، این شبکه ها دارای برد وسیعی هستند که نفوذپذیری بالایی نیز دارند، مانند رسیدن به سیلو، زیر زمین یا مناطق جغرافیایی گسترده.

    تفاوت اصلی بین دو فناوری این است که NB-IoT برای دستگاه‌های کم تحرک یا بدون تحرک طراحی شده است، در حالی که LTE CAT-M1 از تحرک و همچنین VoLTE برای برقراری تماس صوتی پشتیبانی می‌کند.

    بر اساس تحقیقات Juniper Research، شبکه‌های LPWA به خوبی موقعیت دارند تا Massive IoT را از مفهوم به واقعیت تبدیل کنند و حتی شاید نیروی قابل توجهی برای پیشبرد فناوری iSIM داشته باشند. این شرکت معتقد است که نیازهای اندازه دستگاه (کوچکتر بودن) باعث استفاده از سیم کارت یکپارچه (iSIM) خواهد شد

    ماهواره

    ارتباطات ماهواره ای یک حالت ترکیبی است که هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجایی که هزینه های هر دو ارتباط سلولی هر سال کاهش می یابد و انتظار می رود فناوری ماهواره ای نیز به همین روند ادامه دهد (به این معنی که هزینه ها بیشتر به سمت کالایی شدن پیش می روند)، به همراه پوشش کامل و قابل اعتمادی که اینترنت اشیاء (IoT) نیاز دارد، در برخی از بخش های IoT مورد توجه قرار گرفته است.

    فناوری ماهواره ای در مکان هایی در دسترس است که شبکه های سلولی هنوز نمی توانند پوشش را ارائه دهند، مانند مناطق روستایی پیچیده یا مناطق دریایی. این فناوری در صورت نیاز پوشش را تکمیل می کند و همچنین هر زمان که شبکه سلولی با مشکل مواجه شود، به عنوان پشتیبان عمل می کند.

    فناوری 5G، از بسیاری جهات، هنوز از نظر پوشش محدود است، اما از سوی دیگر، امکان ادغام بهتر فناوری های دوگانه فراتر از سلولی را فراهم می کند. بازار اینترنت اشیاء به دنبال کاهش قیمت خدمات است و این راهکار به عنوان یک راه حل سطح بالا در نظر گرفته می شود.

    TOMER LAVIE Head of IoT Connectivity Business Unit, Telit

    ماهواره زمانی به عنوان روشی پیچیده و گران برای اتصال جهانی در نظر گرفته می شد، اما انتظار می رود در سال 2024 به دلایل متعددی شاهد افزایش استفاده از آن باشیم.

    1. گسترش: در ابتدای سال جاری، موسسه تحقیقاتی ABI Research گزارش داد که مجموعه اینترنتی ماهواره ای Starlink دارای بیش از 3500 ماهواره مدار پایین زمین (LEO) است و برای پرتاب 7500 ماهواره دیگر در طول دهه آینده و رسیدن به تعداد کل 30 هزار تا پایان دهه مجوز دریافت کرده است. تقاضا برای پوشش جهانی، مقرون به صرفه تر شدن هزینه تولید ماهواره، رقابت و استقرار سریع همگی به گسترش بیشتر ماهواره های LEO کمک می کنند.
    2. هزینه: برای کاربران، هزینه اتصال ماهواره ای به دلیل کاهش احتمالی هزینه های تولید برای سازمان ها و همچنین افزایش رقابت، کم کم در حال کاهش و امکان پذیر شدن است.
    3. 5G : تقاضا برای 5Gبه مناطقی که زیرساخت مخابراتی وجود دارد محدود نمی شود. در بسیاری از موارد استفاده، عبور از دریاها، مرزها و مناطق چالش برانگیز همچنان به 5G نیاز دارد، که در این حالت رویکرد 5G ترکیبی زمینی و غیر زمینی بیشتر مورد تقاضا قرار خواهد گرفت.

    چرا همه اینها مهم است؟ زیرا رومینگ مرده است

    حرکت به سمت جهانی شدن فرصتی هیجان انگیز برای سازمان ها برای رسیدن به بازارهای جدید است، اما اگر دستگاه ها نتوانند به صورت جهانی متصل شوند، این فرصت کم رنگ می شود.

    رومینگ دائمی فقط روی کاغذ کار می کند و این وعده که این رویکرد همه جا کار می کند، با وجود مقررات محلی متعددی که به رومینگ اجازه نمی دهند، از بین می رود.

    ترکیه یکی از این کشورهاست. طبق قوانین 7186 و 23 ترکیه، رومینگ موقت تنها در این کشور مجاز است که به 90 روز محدود می شود و بعد از آن IMEI قطع می شود.

    ترکیه به عنوان یک بازیکن قوی صنعتی و تولیدی با مشارکت های داخلی قوی در منطقه اروپا، با جابجایی کالاها و استقرار دائمی راه حل های IoT در این منطقه به دسترسی به اتصال نیاز دارد. با وجود فرصت قابل توجه برای دسترسی به بازارهای جدید در ترکیه، رومینگ دائمی به سادگی یک گزینه نیست.

    همین موضوع در مورد برزیل نیز صدق می کند: برخی از دستگاه های اینترنت اشیاء باید به طور دائم در منطقه باقی بمانند که در برزیل می تواند مشکل باشد. محدودیت های رومینگ دائمی به این معنی است که یک دستگاه بازدیدکننده فقط می تواند 90 روز قبل از حذف از شبکه میزبان در آنجا باشد. این برای یک گردشگر کافی است، اما برای دستگاه های اینترنت اشیاء کار نمی کند. بنابراین، رومینگ گزینه موثری برای اتصال اینترنت اشیاء در برزیل نیست. حفظ حریم خصوصی داده ها به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کند و بزرگترین پیچیدگی ها زمانی رخ می دهد که داده ها از کشور میزبان خارج شوند، بنابراین زیرساخت محلی حیاتی می شود.

    مناطقی که رومینگ دائمی به طور کامل ممنوع است عبارتند از:

    icasat_063_P3_2_140304

    کشورهای با محدودیت رومینگ توسط اپراتور:

    • استرالیا
    • کانادا

    سایر مناطق نیز رومینگ را محدود می کنند و برای مجاز شدن به آن نیاز به شرایط خاصی دارند. به عنوان مثال، امارات متحده عربی توسط سازمان تنظیم مقررات مخابرات و دولت دیجیتال (TDRA) کنترل می شود. TDRA نیازمند تکمیل یک درخواست توسط سازمان است که بیانگر عدم وجود آنها در امارات متحده عربی و تمایل به رومینگ است، اما شرکت باید در امارات متحده عربی، چه داخل کشور یا در یک منطقه آزاد، حضور داشته باشد یا یک نماینده رسمی بین شرکت و TDRA تعیین کند.

    در ایالات متحده، این تصمیم به هر اپراتور مخابرات (MNO) بستگی دارد که آیا می خواهد از رومینگ دائمی پشتیبانی کند یا خیر، که یک اکوسیستم متزلزل ایجاد می کند که می تواند به دلخواه تغییر کند.

    حتی اگر یک سازمان بتواند با یک اپراتور رومینگ قرارداد ببندد، این تضمین کننده دستیابی به پوشش کامل در کل کشور یا حتی یک منطقه نیست.

    جامع ترین رویکرد با اتصال جهانی فوق محلی است که floLIVE با افتخار ارائه می دهد. ما بیشترین تعداد نقاط حضور محلی (PoP) را داریم که سپس با رویکرد Multi-IMSI برای ارائه اتصال و قیمت گذاری فوق محلی در اکثر شهرهای جهان، حتی مواردی که به طور کامل رومینگ دائمی را ممنوع کرده اند، لایه بندی می شود.

     

    با floLIVE، سازمان ها می توانند:

    • اتصال با هر فناوری GSM :floLIVE دارای هر آنچه برای اتصال دستگاه های داده در هر نقطه از هر استاندارد اتصال سلولی GSM، از جمله 5G، LTE-M، NB-IoT، LTE، 3G و 2G مورد نیاز است.
    • قرار دادن هر دستگاه - در هر کجا: فناوری منحصر به فرد و ثبت اختراع شده بوت استرپ SIM floLIVE به دستگاه ها امکان می دهد در هر نقطه از جهان فعال شوند و از طریق یک شرکت حمل و نقل محلی خدمات اتصال دریافت کنند. FloLIVE چند حامل است و از چندین IMSI محلی برای از بین بردن شکاف پوشش و غلبه بر محدودیت های رومینگ دائمی استفاده می کند.

    با کتابخانه IMSI گسترده، شبکه های هسته ای توزیع شده در سطح جهان و مجموعه امنیتی جامع و چند لایه، FloLIVE عملکرد لازم برای استقرار و مدیریت کارآمد راه حل های جهانی IoT را ارائه می دهد.

    • استفاده حداکثر از دستگاه های IoT خود با xSIM :

    floLIVE از Plastic، eSIM و iSIM در نقطه تولید و همچنین راه حل های softSIM تامین شده از طریق هوا پشتیبانی می کند. این پلتفرم تضمین می کند که خدمات و سطوح امنیتی یکسان برای همه SIM ها بدون توجه به فرم فاکتور یا فناوری آنها وجود دارد.

    • اتصال به شبکه ساده است:

    برای عضویت در سرویس کاملاً خودکار ما برای IoT جهانی، فقط به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید. همین. ادغام نیز بسیار آسان است. به جای چندین بار با چندین شرکت حمل و نقل در چندین پلتفرم و پروتکل، یک بار با مجموعه REST API های floLIVE ادغام شوید.

    • با رشد خود پرداخت کنید:

    فقط زمانی هزینه اتصال را پرداخت کنید که دستگاه‌هایتان فعال باشند. علاوه بر این، بر خلاف اپراتورهای مخابرات سنتی، floLIVE هر مدل کسب و کار قابل تصوری را برآورده می کند و اگر توافقنامه های موجود و نرخ های پیش

    مذاکره شده خود را به همراه خود بیاورید، FloLIVE می تواند آنها را در صورتحساب شما اعمال کند.

    • پیچیدگی را برطرف کنید و باکس سیاه قدیمی را دور بزنید:

    با floLIVE، یک فاکتور کاملا انعطاف پذیر دریافت می کنید که تمام اپراتورها، ارزها، برنامه ها و ساختارها را پوشش می دهد و حتی شامل عناصر فراتر از اتصال نیز می شود. با مشکلات ادغام با شرکت های حمل و نقل، عدم انعطاف پذیری شبکه و دردها خداحافظی کنید - دیگر نیازی به اتصال یا دور زدن سیستم های قدیمی مات نیست.

    • امنیت بدون نیاز به عامل:

    از آنجایی که floLIVE مالک کل زیرساخت و نرم افزار اتصال است، شما بدون کاهش عملکرد دستگاه، از قابلیت مشاهده در زمان واقعی حملات سایبری و امنیت چندلایه برای حفاظت از دستگاه و داده برخوردار خواهید بود.

    • خودکارسازی سرویس:

    با floLIVE، یک پلتفرم خدماتی کاملاً خودکار دریافت می کنید که دخالت انسانی را کاهش می دهد و هم بهره وری و هم سود شما را افزایش می دهد.

    • شفافیت لحظه ای:

    floLIVE متفاوت کار می کند. با floLIVE، شما شفافیت کامل و لحظه ای نسبت به همه اتفاقاتی که برای هر دستگاه در هر کجا رخ می دهد، به دست می آورید. بلافاصله متوجه می شوید که صورتحساب شما تغییر می کند یا هر گونه مشکل امنیتی وجود دارد.

    دانلود فایل PDF

  • Bert Van der Linden

    نگاهی دقیق تر به آینده استانداردسازی و مجازی سازی صنعت ماهواره

    همانطور که می دانیم تله پورت های سنتی در حال تغییرات کامل دیجیتالی هستند. تقاضا برای ظرفیت ماهواره در سال های اخیر باعث تغییر الگو در قابلیت های بخش فضایی سرویس ها  شده است، و حالا این تکامل به زمین  نیز رسیده است، جایی که راه‌های گسترده‌ای از فرصت‌ها را برای اپراتورهای ماهواره‌ای، ارائه‌دهندگان خدمات، مشتریان سازمانی و همه افراد در این بین باز خواهد کرد. با این حال، وقتی نوبت به ارائه طیف جدیدی از خدمات به مشتریان می رسد، مهم است که این خدمات انعطاف پذیر باشند و هزینه کل مالکیت Total Cost of Ownership (TCO) واقعاً با نیازهای مشتری منطبق باشد.

    باید در نظر داشته باشیم که هیچ مقیاس یکسانی وجود ندارد و بنابراین گفتگو و تفاهم بین ارائه دهنده و مشتری برای توانمندسازی سفر آنها به سمت دیجیتالی شدن و ابری شدن بسیار مهم است.

    picture

    روندهای کلیدی

    روندهایی که این تغییرات را به وجود می آورد شامل موارد زیر است:

    • تحولی در پلتفرم های مجازی سازی شده ارائه دهندگان خدمات و اپراتورها با حرکت از فضای خصوصی به ابر ترکیبی
    • ایستگاه‌های زمینی در حال تغییر دیجیتالی خاص خود هستند و به سمت ابزارهای رایج، عملکردهای شبکه تعریف‌شده نرم‌افزار Software Defined Network (SDN)و مدل‌های استقرار خودکار جذب می‌شوند.
    • ارائه دهندگان خدمات ابری Cloud Service Providers (CSPs)در حال ایجاد ردپایی برای میزبانی شبکه های ماهواره ایی مجازی، سرمایه گذاری در زیرساخت های لبه خود و آماده سازی برای تطبیق با فناوری ماهواره هستند.

    محبوبیت سرویس های خدماتی در حال افزایش است، زیرا اپراتورها ترجیح می‌دهند بر روی کسب‌وکار اصلی خود تمرکز کنند و از خدمات تقویت‌شده ارائه‌دهنده بخش زمینی ماهواره‌ای با تأثیر مثبت بر هزینه کل مالکیت (TCO) استفاده کنند.

    دو سال پیش، ابتکار New Ground راه اندازی شد، تصدیق این تغییرات اساسی که با ظهور منظومه های ماهواره ای چند مداری در LEO، MEO و HEO ایجاد شد. رشد 5G و افزایش موارد استفاده جدید؛ و تقاضا برای خدمات مبتنی بر ابر، این شروع سفری از نوآوری و یک تغییر گام پیچیده است که باعث می شود صنعت از آنالوگ سنتی به تمام IP، دور از سخت افزار و به سمت عملکردهای مبتنی بر نرم افزار در یک محیط مجازی حرکت کند. ما با 3GPP، MEF و سایر گروه‌های صنعت خود درگیر هستیم، زیرا در حال حرکت به سمت ایجاد استانداردهای حیاتی هستیم که این تحول را به جلو می‌برد.

    چالش ها

    سه نیاز اصلی برای دیجیتالی کردن تله پورت وجود دارد که عبارتند از: ابر، افزایش طیف  و نیاز به انعطاف پذیری بیشتر

      این انتقال چالش های خاصی را برای مشتریان ما ایجاد می کند. اینها شامل پیچیدگی عملیاتی مرتبط با استقرار شبکه‌های ماهواره‌ای، فرآیند دستی طولانی، توانایی مقیاس‌سازی و افزایش امنیت، در دسترس بودن و انعطاف‌پذیری در سراسر شبکه است.

    قابلیت های نسل بعدی ST Engineering iDirect با این چالش ها مقابله می کند و دیجیتالی کردن تله پورت را به روشی مقرون به صرفه امکان پذیر می کند که منجر به کاهش TCO می شود. ما پیشنهادات تجاری خود را از طریق یک سیستم مدیریت شبکه بومی ابری (NMS)، سیستم‌های داخلی قابل استقرار (میزبانی داخلی) و خارج از محل (میزبانی توسط شخص ثالث) و همچنین پردازش شبکه افزایش خواهیم داد تا بتوانیم از قابلیت‌های زیرساخت ارائه‌دهنده خدمات ابری (CSP) با انتخاب انعطاف‌پذیری از گزینه‌های استقرار استفاده کنید. پردازش بیس باند ما شامل ایجاد یک رابط دیجیتال است که در نتیجه با استفاده از رادیو روی IP، انعطاف‌پذیری بالاتری دارد. در نهایت، با مجازی سازی تله پورت، زیرمجموعه های باند پایه مجازی در دسترس خواهند بود که امکان استفاده از زیرساخت Commercial Off the Shelf (COTS) را فراهم می کند.

    درحال حاضر کجای مسیر قرار داریم؟

    • استانداردها

    همراه با دیگر بازیگران صنعت، شرکت iDirect از طریق عضویت در کنسرسیوم DIFI (Digital Intermediate Frequency Interoperability) کار روی استانداردها را رهبری کرده است.

    استانداردها بخش مهمی از تکامل بخش زمینی هستند. تبدیل سخت‌افزار به نرم‌افزار در جایی که از راه دور از طریق مراکز داده شخص ثالث نصب و مدیریت می‌شود، به اپراتورهای ماهواره‌ای انعطاف‌پذیری بیشتری در شبکه‌های خود می‌دهد و سرعت پاسخگویی سریع به خواسته‌های مشتریان را افزایش می‌دهد.

    کار این شرکت با DIFI شامل کارهای اثبات مفهومی مهم برای نشان دادن قابلیت همکاری استاندارد است. در Satellite 2023، iDirect  یک نسخه آزمایشی را انجام داد که تبدیل سیگنال های آنالوگ به سیگنال های دیجیتال را با استفاده از استاندارد DIFI 1.1 به نمایش گذاشت. در ماه اکتبر، این شرکت در اولین DIFI Plugfest شرکت کرد که در آن توانست استریم های DIFI را بین خود و سایر فروشندگان مبادله کند.

    با استفاده از استاندارد DIFI، مدیریت سیگنال های رادیویی در تله پورت ساده شده و انعطاف پذیری بهبود یافته و مسیریابی سیگنال به و از تعداد فزاینده آنتن ها در تله پورت را معرفی می کند. استانداردسازی منجر به تحویل انعطاف‌پذیر از طریق اتصال IP و بهبود و نگهداری ساده‌تر می‌شود. استانداردسازی در جریان کاری IP، تا آنتن، منجر به یکنواختی در نحوه مدیریت و عملکرد این جریان های IP، از جمله کاهش قابل توجه پیچیدگی RF در تله پورت می شود.

    • مودم مجازی شده

    بیش از یک سال پیش، ST Engineering iDirect شروع به همکاری با Microsoft Azure Space، و همچنین سایر CSPها، در جهت پیشبرد پذیرش مجازی‌سازی و ابر برای فعال کردن تحول دیجیتالی بخش زمینی کرد.

    شرکت iDirect  می گوید "در این مرحله، ما در مرحله اثبات مفهوم هستیم. ما تصمیم گرفتیم جنبه‌های کلیدی بخش زمینی مودم و باند پایه خود را مجازی کنیم تا راه‌حل‌های ماهواره ای خود را در Azure اجرا کنیم. برای این منظور، ما روی انتزاع عملکرد نرم افزار از سخت افزار کار کرده ایم و توابع باند پایه مودم خود را به زیرساخت محاسباتی COTS ارائه شده توسط Azure منتقل می کنیم. ما همچنین از خدمات و ابزار ابری Azure برای هماهنگ کردن این عملکردهای باند پایه در زیرساخت ابر استفاده می کنیم. تا به امروز، ما استقرار این توابع را با موفقیت نشان داده ایم. ابتدا، در اواخر سال 2022، ما قابلیت دمدولاسیون را در قالب یک مودم SCPC مجازی سازی شده با سرعت بالا iDirect برجسته کردیم. سپس، در می 2023، ما مورد استفاده از مدولاتور را به نمایش گذاشتیم."

    اینها نقاط عطف مهمی بوده اند و ما در مسیر پیشرفت خود هستیم. با این حال، اکنون باید گام‌های بعدی را که باید برای گسترش PoC خود به مودم‌های هاب، باند پایه و راه دور انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم طیف گسترده‌ای از خروجی‌ها را تامین کنیم، بیشتر ارزیابی کنیم.

    • پردازش در ابر

    در مرحله بعد، دوباره با همکاری مایکروسافت، یک Proof of Concept را راه اندازی می کنیم که برای آن قصد داریم توابع مجازی سازی پردازش شبکه خود را در زیرساخت ابری Azure مستقر کنیم. ما می‌خواهیم ثابت کنیم که معماری‌های شبکه ماهواره‌ای را می‌توان از توابع شبکه تعریف‌شده نرم‌افزار هماهنگ با قابلیت استقرار با زیرساخت مدیریت شده CSP در Premise یا در مناطق ابری ساخت. این امر ترکیبی از زیرساخت های ابری با ابزارهای اتوماسیون بر روی اجزای تجاری خارج از محدوده کاری را امکان پذیر می کند که از ابر تا حداکثر پتانسیل خود استفاده می کنند و در عین حال TCO را کاهش می دهند.

    از طریق خدمات مبتنی بر ابر، ارائه‌دهندگان و اپراتورهای ماهواره‌ای می‌توانند دسترسی ممتازی به خانواده کاملی از برنامه‌های شبکه داشته باشند و سپس می‌توانند آنها را در خدمات پیشرفته‌ای بسته‌بندی کنند که نه تنها اتصال ماهواره‌ای، بلکه امنیت سایبری، شبکه ترکیبی، مبتنی بر برنامه را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.

    نتیجه

    مجازی‌سازی عملکردهای ماهواره ای یک کار پیچیده است که از جنبه‌های مختلف تشکیل شده است، اما از طریق همکاری با نهادهای صنعتی و بازیگران در بخش‌های ماهواره‌ای و مخابراتی، ما در حال برداشتن گام‌های مهمی به جلو هستیم.

    هدف نهایی ما توانمندسازی مسیر مشتریانمان به سمت دیجیتالی شدن و ابری شدن است. برای رسیدن به این هدف، ما باید به صحبت کردن ادامه دهیم، اطلاعات، نیازها، الزامات، موارد استفاده، مدل های تجاری و چالش ها را به اشتراک بگذاریم. از طریق درک مشتریان خود، می‌توانیم انعطاف‌پذیرترین انتخاب‌ها را ارائه دهیم که مناسب هر موردی باشد. با توسعه بلوک‌های سازنده کلیدی، ما قدرت را در دستان آن‌ها قرار می‌دهیم و آنها را برای موفقیت در عصر جدیدی از اتصال آماده می‌کنیم.

    picture

    منبع :

    Empowering our Customer’s Journey to Digitization and Cloudification

    لینک دانلود مقاله

  • ترجمه : تیم تحریریه ایکاست

    icasat_063_P2_1_140304

     راه پر پیچ و خم 5G

    اپراتورهای مخابراتی در سراسر جهان در راه اندازی شبکه‌های  4Gپیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. این شبکه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: شبکه‌های غیر مستقل (NSA) که به فناوری  4G LTE وابسته هستند و شبکه‌های مستقل (SA) که عملکرد کلی بهتری ارائه می‌دهند. تا پایان سال 2022، 5G در حدود 100 کشور و توسط بیش از 200 اپراتور راه‌اندازی شده است و امکان کاربردهای صنعتی متحول‌کننده مانند اتوماسیون صنعتی و برنامه‌ریزی و زیرساخت‌های هوشمند شهری را فراهم می‌سازد. با شکل‌گیری آینده‌ی اتصال و نوآوری توسط 5G، انتظار می‌رود شاهد ادامه‌ی این پیشرفت باشیم.

    MARIUS NAVICKAS Head of Operational Marketing Division, Teltonika Networks

    در دوره‌ای که صحبت از امکانات نسل جدید شبکه‌های سلولی با سرعت بالا، تاخیر کم و ظرفیت زیاد (5G) به میان آمد، این فناوری با تبلیغات گسترده و هیجان‌انگیز روبرو شد. تصور می‌شد با اجرای 5G شاهد کاربردهای بسیار سریع و پشتیبانی از موارد شگفت‌انگیزی در خودکار ‌سازی باشیم. با این حال، پیشرفت 5G بسیار کندتر و سنجیده‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، اتفاق افتاده است. واقعیت این است که یک فناوری را نمی‌توان صرفاً با صحبت کردن به وجود آورد و نیاز به پیاده‌سازی عملی دارد.

    موج جدید امواج رادیویی  5Gنیاز به پشتیبانی زیرساخت و طیف آزاد شده با خاموش شدن شبکه های  2G  و  3G در سطح جهانی دارد. اولین نسخه های  5G که به صورت «غیر مستقل » (NSA) بودند، از زیرساخت  4G LTE استفاده می کردند. این کار سرعت   5G را افزایش داده و به ایجاد سازگاری با نسخه های قبلی کمک می کند، بنابراین خاموش شدن شبکه های قدیمی از LTE به 5G مشکلی ایجاد نمی کند.

    سازگاری معکوس  4G LTE نیز در این مدت برای اپراتورها مفید است، اما تقاضا همچنان با ظرفیت رقابت می کند و اپراتورهای شبکه را مجبور به ساخت زیرساخت جدید می کند. تنها زمانی که اپراتورها زیرساخت گسترده (تخمین زده می شود که تراکم موقعیت سایت های سلولی  5Gپنج برابر بیشتر از  4Gباشد) برای پشتیبانی از 5G مستقل (SA) بسازند، قابلیت های واقعی  5Gقابل مشاهده خواهد بود. بازده دارایی (ROA) برای ساخت  5G SA نیز ترکیبی بوده است، و چالش کسب درآمد از  5G مانعی ایجاد کرده است.

    هزینه ساخت زیرساخت نسل های جدید تلفن همراه به طور تصاعدی افزایش یافته است. در حالی که ساخت زیرساخت 2G برای اپراتورها حدود 100 میلیارد دلار هزینه داشت، انتظار می رود که 5G حدود 275 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. مقایسه 2G و 5G مانند مقایسه سیب با پرتقال است; هزینه زیرساخت برای 4G منجر به افزایش قابل توجهی در درآمد اپراتورهای شبکه موبایل نشد. در واقع، برخی حتی شاهد کاهش درآمد بودند.

    متوسط بازگشت سرمایه برای اپراتورهای شبکه موبایل (MNOs) حدود 2 تا 3 درصد است، در حالی که برای ارائه دهندگان خدمات ابری این رقم 17 تا 20 درصد است. این موضوع چالش های مربوط به سرمایه گذاری عظیم در ساخت زیرساخت 5G، به ویژه با افزایش تقاضا برای 5G SA، را تقویت می کند. با این حال، اپراتورهای شبکه موبایل همچنان فرصت هایی برای کسب درآمد از شبکه های 5G دارند. یکی از بزرگترین فرصت ها در حوزه ی "تقسیم بندی شبکه" (network slicing) نهفته است. تقسیم بندی شبکه به اپراتور این امکان را می دهد که هسته شبکه خود را به شرکت های خصوصی بخش بندی کند. این اساساً به یک سازمان اجازه می دهد تا به اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) خود تبدیل شود و عملیات ارتباطات سلولی خود را در اختیار داشته باشد.

    تصور کنید فضایی در یک کارخانه تولید که بخشی از عملیات آن به رباتیک اختصاص دارد. ارتباطات این ابزارهای رباتیک بسیار مهم است، اما بدون تقسیم بندی شبکه، پهنای باند را با کل کارخانه به اشتراک می گذارند. استفاده از تقسیم بندی شبکه امکان اختصاص پهنای باند اختصاصی به بخشی خاص از عملیات یا رویکردی بسته برای کل عملیات در صورت حساسیت داده ها را فراهم می کند. از آنجایی که 5G مبتنی بر ابر است و برخلاف نسل‌های قبلی تلفن همراه مبتنی بر سخت‌افزار نیست، فرصت برای شبکه‌سازی اختصاصی قابل توجه است و می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمد منحصر به فرد برای اپراتورهای شبکه موبایل عمل کند.

    تغییر مسیر اتصال

    اینترنت اشیا (IoT) با تلاش سازمان ها برای یافتن راه حل های دیجیتال جهت ایجاد کارایی، بهینه سازی فرآیندها و دستیابی به جریان های درآمدی جدید، گسترده تر و مورد تقاضای بیشتری شده است.

     اتصال سلولی در حال تحول دائمی است، همانطور که در چندین حوزه مشاهده می شود، از جمله:

    • آخرین مشخصات eSIM توسط GSMA
    • iSIM
    • نقش Multi-IMSI در تحول دیجیتال
    • شبکه های LPWA
    • اتصال ماهواره ای

    تحول در مشخصات eSIM

    سال 2023 بدون شک فناوری eSIM را به جریان اصلی سوق داد، زیرا شاهد گسترش آن در گوشی‌های هوشمند و سفرها بودیم. این امر، مزیت سهولت اتصال و تجربه کاربری ای را که eSIM به ارمغان می‌آورد، به اثبات رساند. تا کنون، این سهولت در بخش M2M (ماشین به ماشین) وجود نداشته است. استاندارد جدید، تجربه eSIM را برای اینترنت اشیا به طور چشمگیری ساده می کند و امکان مدیریت انبوه تدارک سیم کارت راه دور مبتنی بر استاندارد LPWAN را برای دستگاه های اینترنت اشیا فراهم می کند. با در نظر گرفتن پایداری اینترنت اشیا، فکر می کنم اطمینان از گسترش مقیاس استفاده از دستگاه های کم مصرف و دارای قدرت eSIM با راندمان بالا، مزیت بزرگی خواهد داشت. همچنین قابل توجه است که مزایای استاندارد eSIM برای اینترنت اشیا، راه را برای پذیرش iSIM نیز هموار می کند! iSIM با وعده کاهش اندازه و مالکیت کل هزینه و پشتیبانی از نام های برتر در اتصالات جهانی، امکان ارائه راه حل های واقعی "آماده استفاده" را فراهم می کند که اتصالات را به طور چشمگیری افزایش می دهد. در حالی که وعده 5G ممکن است شرکت ها را جذب کند، اما آنها از طریق سنسورهای دارای قابلیت iSIM و اتصالات داده ای که به بخشی ضروری از عملیات و فرآیندهای تجاری آنها تبدیل شده اند، با اینترنت اشیای سلولی باقی می مانند.

    BEE HAYES-THAKORE VP of Marketing, Kigen.

    در ابتدا، کارت‌های SIM عمدتاً برای مصرف‌کنندگان طراحی شده بودند و به صورت ایستا ارائه می‌شدند. از آنجایی که مردم برای مدت طولانی به سفرهای بین‌المللی نمی‌رفتند، می‌توانستند به یک شبکه متصل شوند و در صورت نیاز از رومینگ موقت استفاده کنند. اگر کاربری می‌خواست شبکه را تغییر دهد، به سادگی می‌توانست سیم‌کارت خود را تعویض کند.

    با افزایش استفاده از دستگاه‌های لبه توسط شرکت‌ها در قالب اتصال دستگاه به دستگاه (M2M) و محبوبیت استقرار جهانی، مشخص شد که داشتن یک شبکه اصلی در مقابل شبکه رومینگ، گزینه‌ای پایدار و بلندمدت برای M2M نیست.

    رومینگ دائمی به عنوان یک گزینه معرفی شد، اما هرگز راه‌حل واقعی برای این مشکل نبود و مشکلات مربوط به رومینگ دائمی همچنان رو به افزایش است. از آنجایی که سازندگان دستگاه فقط گاهی می‌دانند که یک دستگاه در نهایت کجا مستقر می‌شود، رویکرد پیچیده SIM چند SKU متولد شد. سازمانی که از دستگاه‌ها استفاده می‌کرد، برای تغییر به شبکه جدید، باید فیزیکی سیم‌کارت‌ها را تعویض می‌کرد.

    icasat_063_P2_2_140304

    ایجاد eUICC مزایای جدیدی را به همراه داشت:

    • برای تولیدکنندگان دستگاه: این باعث شد رویکرد SKU واحدی برای دستگاه‌های سلولی ایجاد شود، جایی که یک SIM یکپارچه یا قابل‌حذف می‌تواند تعبیه شده و سپس در زمان آماده‌سازی برای استقرار، راه‌اندازی شود. اثر این کار کوچکتر شدن فضای مورد نیاز برای سیم کارت در دستگاه است و امکان کاهش اندازه دستگاه را فراهم می‌کند.
    • برای توزیع کنندگان: رویکرد SKU واحد، تدارکات را ساده می کند و به توزیع کنندگان اجازه می دهد نیازهای فردی را بهتر برآورده کنند.
    • برای اپراتورهای شبکه تلفن همراه (MNOs): این فرصت گسترش بازار را ایجاد کرد و نیاز به توزیع سیم کارت را از بین برد.
    • برای سازمان ها: مدیریت اشتراک به صورت دیجیتالی انجام می شود و موانع تعویض فیزیکی سیم کارت ها را برطرف می کند که در بسیاری از موارد استفاده از اینترنت اشیاء، به دلیل مقیاس عظیم استقرار در مکان های دورافتاده، غیرممکن بود.

    eUICC مخفف Embedded Universal Integrated Circuit Card به معنی کارت مدار مجتمع یکپارچه جهانی است که قادر به جای دادن چندین پروفایل SIM است. این پروفایل ها شامل اطلاعات ورود شبکه های تلفن همراه اپراتور و مشترک می شوند. به عبارت ساده، این به این معنی است که می توان چندین سیم کارت مجزا (مثلاً Vodafone، EE و O2) را تجمیع کرد و هر سه پروفایل اپراتور را در یک سیم کارت واحد ادغام کرد.

    عملکرد eSIM

    اتحادیه GSMA دو نسخه از eSIM را برای eUICC ایجاد کرد: M2M و مصرف کننده. eSIM M2M به دلیل تقاضا و سادگی آن به دلیل مبتنی بر مدل "فشار" بودن (بدون درگیری کاربر نهایی) ابتدا توسعه یافت.

    این روش از سه عنصر بهره می‌برد:

    • SM-DP (آماده‌سازی داده‌های مدیر مشترک): پروفایل‌های اپراتور را آماده، ذخیره و محافظت می‌کند و پروفایل‌ها را روی eUICC دانلود و نصب می‌کند.
    • SM-SR (مسیر‌یابی ایمن مدیر مشترک): وضعیت پروفایل‌ها روی eUICC را مدیریت می‌کند و تحویل پروفایل‌های اپراتور بین eUICC و SM-DP را ایمن می‌کند.
    • eUICC: پروفایل‌ها را نگه می‌دارد و می‌تواند با استفاده از هر نوع سیم‌کارت تعبیه یا ساخته شود.

    مدل مصرف‌کننده یک مدل "کششی" است که به کاربر نهایی کنترل برای آماده‌سازی از راه دور و مدیریت محلی پروفایل‌های اپراتور را می‌دهد.

    • این روش از چهار عنصر بهره می‌برد:
    • SM-DP+: به عنوان هر دو SM-DP و SM-SR راه‌حل M2M عمل می‌کند، بنابراین پروفایل‌ها را آماده، ذخیره، محافظت، دانلود و نصب می‌کند و وضعیت و تحویل پروفایل‌ها را مدیریت می‌کند.
    • LPA (دستیار پروفایل محلی): قابلیت دانلود پروفایل‌ها را به eUICC می‌دهد و به کاربران نهایی اجازه می‌دهد وضعیت پروفایل‌ها را مدیریت کنند.
    • eUICC: عملکردی مشابه eUICC M2M دارد.
    • SM-DS: مسیری است که SM-DP+ بدون نیاز به مشخص کردن شبکه به eUICC برسد.

    تفاوت این دو راه‌حل به کنترل مربوط می‌شود. در eUICC مصرف‌کننده، دارای یک رابط کاربری است که پروفایل را از انتهای سرور "میکشد" (دانلود می‌کند). این کار به صورت دستگاه به دستگاه انجام می‌شود. برای eUICC M2M، پروفایل به دستگاه "فشار" داده می‌شود و می‌تواند برای کل ناوگان دستگاه‌ها به طور همزمان انجام شود. اساساً، کاربر نهایی در eSIM مصرف‌کننده کنترل بیشتری دارد و کنترل M2M eSIM به‌طورحذف از راه دور مدیریت می‌شود. به تازگی، GSMA استاندارد eUICC M2M را تغییر داده است تا مشابه eUICC مصرف کننده عمل کند.

    چرا؟

    • تغییر ارائه دهنده ی اتصال نیازمند یکپارچه سازی سیستم های جدید بین ارائه دهنده کنونی و جدید است که می تواند چالش برانگیز و پرهزینه باشد.
    • دستگاه های ساده تر (محدود) که به صورت دوره ای فعال می شوند و بسته های داده ی کوچک ارسال می کنند، با استاندارد قبلی چالش هایی را ایجاد می کردند. استاندارد قبلی نیازمند پیام کوتاه (SMS)، پاسخ سریع به دستورات، پروتکل

    های پیچیده تر و دانلود پروفایل های حجیم بود که بسیاری از این دستگاه های با پیچیدگی کمتر نمی توانستند مدیریت کنند.

    استاندارد جدید، SGP .31/32 از یک سرور پشتی به نام مدیر eSIM اینترنت اشیاء به عنوان یک رابط کاربری پروکسی استفاده می کند. این سرور، دانلود پروفایل را از شبکه اپراتور موبایل (MNO) انجام می دهد یا می تواند پروفایل ها را به دستگاه های تکی یا ناوگان دستگاه ها ارسال کند.

    به طور کلی، مزایای استاندارد جدید شامل:

    • دیگر نیازی به ارتباطات SMS نیست: این استاندارد به طور کامل از NB-IoT پشتیبانی می کند.
    • مدیر eSIM اینترنت اشیاء: به دستگاه ها اجازه می دهد برای اتصال به اینترنت از پروتکل های سبک وزن به جای HTTP استفاده کنند.
    • یکپارچه سازی بین ارائه دهندگان ساده شده است.

    راه حل کردن پیچیدگی های اینترنت اشیاء زمان زیادی طول کشیده است. توسعه eSIM فرصت های قابل توجهی برای اتصال جهانی و گسترش اینترنت اشیاء ایجاد کرد. دستگاه های محدود با توان محدود، نقش مهمی در اینترنت اشیاء ایفا می کنند و برای رواج بیشتر eUICC eSIM توسعه ی بیشتری مورد نیاز بود.

    توسعه UICC به iSIM

    شرکت Kaleido Intelligence تخمین می‌زند که تا سال 2027، بیش از 630 میلیون دستگاه با iSIM سازگار خواهند بود و مجموع اتصالات فعال UICC (eSIM یا iSIM) بین سال‌های 2022 تا 2027 بیش از 1400 درصد افزایش خواهد یافت. دلیل اصلی گسترش iSIM و تفاوت آن با eSIM به فضای اشغال شده توسط سیم کارت در دستگاه برمی‌گردد.

    SIM مجتمع (iSIM) یکی دیگر از فرم‌های سیم کارت در طیفی از فرم‌های مختلف سیم کارت است که از سال 1996 آغاز شده است. توسعه آن در سال 2021 نشانگر کاهش قابل توجه اندازه بود و به تولیدکنندگان دستگاه امکان داد تا اندازه دستگاه‌ها را کاهش دهند. اما یک عنصر اضافی برای iSIM وجود دارد: به جای اینکه در خود دستگاه قرار بگیرد، ISM روی سیستم روی تراشه (SOC) دستگاه قرار می گیرد. با ادغام مستقیم سیم کارت در SOC و میزبانی سیستم عامل سیم کارت روی همان تراشه ها، هزینه ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد، در عین حال مصرف انرژی نیز کاهش می یابد که برای دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) با باتری بسیار مهم است. هر چه عمر باتری بیشتر باشد، بهتر است. برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان دستگاه، این امر اثر اشغال شده برد مدار چاپی را کاهش می‌دهد که با ساده‌سازی مواد مورد نیاز باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود و در عین حال فضای اشغال شده و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

    مزایای iSIM

    استفاده از iSIM نسبت به فناوری‌های سنتی سیم‌کارت مزایای زیادی دارد. اجازه دهید به چند مورد از آن‌ها نگاه کنیم:

    اندازه: از لحاظ عملی، iSIM کوچکترین فناوری سیم‌کارت است، حتی بسیار کوچکتر از یک سیم‌کارت تعبیه‌شده که در حال حاضر بسیار کوچکتر از یک نانو سیم‌کارت است! اندازه یک iSIM کمتر از 1 میلی‌متر مربع است. این فضا را در داخل دستگاه ذخیره می‌کند و به سازندگان اجازه می‌دهد تا اجزای دیگری را اضافه کنند یا حتی دستگاه را به طور کلی کوچک‌تر کنند که اغلب ارزان‌تر و برای مشتریان جذاب‌تر است.

    امنیت: مشخصات iSIM توسط اتحاد اعتماد اتصال (TCA) شناخته شده و تنظیم شده است و استاندارد ثابتی در صنعت دارد. با ادغام از طریق طراحی SoC، iSIM از دستکاری محافظت می‌شود زیرا روی یک محیط امن ساخته شده مستقیم در تراشه عمل می‌کند. از آنجایی که iSIM را نمی‌توان حذف کرد، دستکاری یا آسیب زدن به آن بسیار سخت‌تر است و سرقت گوشی و استفاده از آن را دشوارتر می‌کند.

    منابع: از نظر مصرف انرژی و هزینه، iSIM یک جهش رو به جلو است. یک iSIM را می‌توان برای کاهش مصرف انرژی حالت آماده به کار در مقایسه با طرح‌هایی که از رویکرد چند تراشه‌ای مانند eSIM استفاده می‌کنند، پیکربندی کرد که درهای IoT عظیم را باز می‌کند. از آنجایی که iSIM اجزای کمتری و طراحی ساده‌تری دارد، هزینه‌های تولید و لجستیک را می‌توان به میزان قابل توجهی کاهش داد.

    سازگاری: iSIM با شبکه‌های 2G، 3G،  4G و  5Gسازگار است و به الزامات خاص شبکه وابسته نیست. GSMA و سایر سازمان‌های جهانی، از جمله 3GPP و ETSI مشخصات آن را استاندارد کرده‌اند. از آنجایی که می‌توان از آن به طور همزمان در چندین شبکه استفاده کرد، دستگاه‌ها می‌توانند به دلیل موقعیت مکانی، هزینه یا ترجیح ساده، از طریق OTA تغییر شبکه دهند.

    موارد استفاده: از آنجایی که iSIM آنقدر کوچک است و از نظر استانداردهای ارتباطی و سازگاری به طور گسترده پذیرفته شده است، فرصت‌های بی‌حد و حصری برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان دستگاه برای فکر کردن به مدل‌های تجاری جدید و نوآورانه وجود دارد. iSIM را می‌توان در یوتیلیتی‌هایی برای کنتور برق یا گاز، تجهیزات پزشکی و پوشیدنی‌ها، موارد استفاده لجستیکی، سیستم‌های تله‌ماتیک داخل خودرو و غیره استفاده کرد.

    آیا iSIM جایگزین eSIM خواهد شد؟

    به طور خلاصه، خیر. این فناوری ها رقیب یکدیگر نیستند؛ بلکه iSIM یک توسعه برای eSIM است. iSIM فضای کمتری اشغال می کند و در عین حال انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را فراهم می کند. بخشی از این دلیل این است که سیم کارت در iSIM درون یک عنصر مقاوم در برابر دستکاری (TRE) که روی تراشه سیستم (SOC) دستگاه قرار دارد، ادغام شده است. این یک پردازنده جداگانه نیست، بنابراین انرژی بسیار کمتری مصرف می کند. شما می توانید iSIM را به صورت بی سیم با استفاده از یک پروتکل امن که در سراسر صنعت پذیرفته شده و استفاده می شود، فعال کنید و به هیچ سخت افزار خاصی برای سیم کارت نیاز نخواهید داشت.

    در نهایت، مزیت اصلی iSIM به اندازه و مصرف انرژی آن باز می گردد زیرا دارای اکثر قابلیت های eSIM است.

    توجیه اقتصادی چند IMSI

    یک سیم کارت Multi-IMSI با چندین پروفایل MNO (بین دو تا چهار) از قبل بارگذاری شده است. این پروفایل ها بر خلاف eUICC نمی توانند به صورت OTA آپلود شوند، اما به صورت از راه دور قابل تغییر هستند. این روش هوشمندانه ای است تا از محدود شدن به یک ارائه دهنده خاص جلوگیری شود، در عین حال هزینه ها و چالش های ادغام با eSIM را نیز به حداقل می رساند.

    با این حال، چند IMSI به عنوان یک رویکرد محدود به اتصال جهانی به چالش کشیده شده است و بخشی از این مشکل به این دلیل است که این رویکرد نیازمند تامین ارائه دهنده اتصال به صورت تک تک است. علاوه بر این، هر IMSI در هسته شبکه، BSS و OSS مرتبط با MNO میزبانی می شود، بنابراین MNO کنترل و دید خود را حفظ می کند.

    هر گونه مشکلی با سیم کارت نیازمند تماس با تیم پشتیبانی MNO است که می تواند حل مشکل را به تاخیر بیندازد و بر کیفیت خدماتی که دستگاه و سازمان ارائه می دهند تاثیر بگذارد. همچنین دیدن در لحظه امکان پذیر نیست، بنابراین کنترل هزینه ها و امنیت محدود است و اگر دستگاه ها به صورت آفلاین شوند، سازمان ها بلافاصله مطلع نمی شوند.

    چرا فقط eUICC را انتخاب نکنیم؟

    با وجود موانع بسیار در چند IMSI، بسیاری از سازمان ها به فکر روی آوردن به فناوری دیگری مانند eUICC یا یک سیم کارت رومینگ هستند، اما این تنها گزینه نیست.

    در floLIVE، مشتریان ما می توانند از طریق یک سیم کارت بدون نیاز به ارتباطات فردی با اپراتور، به اتصال جهانی دسترسی داشته باشند. از طریق پلتفرم مدیریت اتصال مبتنی بر ابر ما متصل شوید، و دستگاه ها می توانند به طور خودکار در منطقه داخلی متصل شوند و در صورت نیاز با استفاده از بیش از 15 ادغام موجود با اپراتورهای تلفن همراه، در هر نقطه از جهان به اتصال محلی دست پیدا کنند.

    به جای تکیه بر شبکه های اصلی اپراتورهای موبایل، از مالکیت floLIVE بر کل بخش فناوری که شامل شبکه های هسته محلی خودمان برای بهترین عملکرد ممکن، سیستم صورتحساب بلادرنگ خودمان با یک موتور قیمت گذاری انعطاف پذیر و مجموعه مدیریت سیم کارت خودمان برای کنترل و دید کامل بهرمند شوید.

    برخلاف یک راه حل چند شبکه‌ای، یک سیم کارت چند IMSI واقعی امکان جابجایی مستقل از یک اپراتور به اپراتور دیگر را به هر دلیلی مانند محدودیت تاخیر یا ملاحظات هزینه ای فراهم می‌کند.

    استقلال کامل بر روی راه حل به معنای موارد زیر است:

    • عیب یابی هوشمندانه: دیگر نیازی نیست با ده ها اپراتور موبایل تماس بگیرید و در صف انتظار بمانید. دید کاملی از شبکه اصلی داشته باشید و مشکلات را به صورت بلادرنگ برطرف کنید. این امکان را به سازمان ها می دهد تا همین شفافیت را به مشتریان خود نیز ارائه دهند.
    • تدارکات ساده: اگر هر بار سازمان منطقه جدیدی به فعالیت خود اضافه می کند، به قرارداد، توافقنامه سطح خدمات و تماس جدیدی نیاز داشته باشد، گسترش بسیار پیچیده خواهد شد. یک تامین کننده = یک ارتباط.
    • مقیاس پذیری دلخواه: اپراتورهای بزرگ با ملاحظات عملیاتی خود روبرو هستند. اگر از آنها میلیون ها IMSI بخواهید و به زودی درخواست بیشتری داشته باشید، ممکن است نتوانند مقیاس شما را پشتیبانی کنند. چرا خود را به چرخه پیاده سازی آنها محدود کنید، در حالی که می توانید خودتان را انتخاب کنید؟ مالکیت شبکه اصلی و سیم کارت ها به این معنی است که ما می توانیم بدون هزینه های غیر ضروری این کار را انجام دهیم.

    پیچیدگی ادغام ها: همه اپراتورها از فرآیندها و سیستم های یکسانی استفاده نمی کنند. برخی ممکن است از Jasper، برخی دیگر از Nokia و برخی دیگر از Ericsson استفاده کنند. هر ادغام به جای یک نمای جهانی یکپارچه، نماها، پارامترها، حالات و برنامه های مختلفی خواهد داشت. زیرساخت شبکه اصلی محلی ما در هر کشور یا منطقه به یک شکل عمل می کند و یک نمای کاملا واضح ارائه می دهد.

    مزایای سیم کارت Multi-IMSI نسبت به eUICC:

    • تعویض اپراتور: همانطور که قبلا ذکر شد، تعویض اپراتور در eUICC می تواند بسیار پیچیده و زمان بر باشد. با Multi-IMSI، این کار به صورت خودکار و انعطاف پذیر انجام می شود.
    • هزینه ها: هزینه مجوز برای دانلود پروفایل های جدید به eUICC بین 20 تا 60 سنت برای هر تراکنش متغیر است، در حالی که Multi-IMSI برای دانلود پروفایل های جدید هیچ هزینه ای دریافت نمی کند.
    • مصرف داده OTA : مصرف داده eUICC زیاد است زیرا نیاز به دانلود کل پروفایل دارد. MultiIMSI رویکرد بسیار سبک تری است زیرا فقط IMSI دانلود می شود.

    دسترس پذیری: eUICC واکنشی است زیرا نیازمند اتصال دستگاه است. Multi-IMSI مستقل است زیرا تعویض حتی زمانی که دستگاه متصل نیست می تواند انجام شود.

    Multi-IMSI + eUICC = بهترینِ هر دو دنیا

    همکاری با یک ارائه دهنده Multi-IMSI می تواند به ادغام این دو فناوری در یک سیم کارت قدرتمند کمک کند. اساساً، eUICC eSIM دارای پروفایل Multi-IMSI روی سیم کارت است. از طریق پروفایل Multi-IMSI، می توان به ده ها IMSI دسترسی داشت، همه از طریق یک ارتباط با یک تامین کننده برای ساده سازی مدیریت و کنترل.

    هنگامی که دستگاه ها از مرزها عبور می کنند، با پوشش یا در دسترس بودن غیرقابل اعتماد مواجه می شوند، با مقررات انطباق دشوار مواجه می شوند، یا به سادگی برای اتصال از طریق یک اپراتور مسافت زیادی را طی می کنند، دستگاه ها می توانند به صورت خودکار یا دستی از طریق OTA سوئیچ کنند.

    در حالی که eUICC به عنوان وسیله نقلیه استفاده می شود، بر رویکرد Multi-IMSI متکی است؛ زیرا هزینه ها کاهش می یابد زیرا نیازی به پرداخت هزینه های تراکنش یا مصرف مقادیر زیادی از داده نیست، که تأثیر مستقیمی بر خط پایین دارد.

    همچنین مدیریت و کنترل را با امکان مشاهده و مدیریت همه سیم کارت ها از یک داشبورد ساده می کند، بدون عقد قراردادهای فردی با هر اپراتور و عیب یابی آسان، کنترل همه دستگاه های متصل را حفظ می کند.

    این رویکرد هر نوع محدودیت به اپراتور یا تامین کننده را برطرف می کند زیرا می توان یک تامین کننده یا MNO جدید را به عنوان یک پروفایل جدید اضافه کرد و در صورت لزوم پروفایل های قبلی را حذف کرد. این کار نیازی به تغییر در دستگاه یا سیم کارت ندارد.

    مرجع : FLOLIVE.NET

    دانلود کامل فایل مقاله

  • تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش پشه آئدس منتقل می شود.این بیماری در کشور های عربی خلیج فارس و در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد. در زمان فعالیت پشه و فصول پر باران ، مسافران در خطر بیشتری قرار می گیرند زیرا تکسیر پشه ها بیشتر است.کسانیکه قبلا یک بار به تب دانگ مبتلا شده باشند، احتمال دارد در نوبت بعدی به فرم شدید بیماری مبتلا شوند.

    مطالعه کامل مطلب

  • Rachel Jewett

    picture

    Orbcomm مرحله جدیدی از رشد IoT را هدف قرار می دهد و نسل بعدی سرویس IoT خود، OGx را اعلام می کند. این محصول طراحی شده است تا مصرف برق IoT را کاهش دهد تا مشتریان بتوانند با هزینه های پایین تر و قابلیت های بالاتر کار کنند.

    OGx سرویس جدید IoT این شرکت است که از IsatData Pro (IDP) ارتقا یافته است که بیش از یک دهه در خدمت بوده است. دیوید روسکو، مدیر اجرایی Orbcomm، معاون اجرایی Satcom و Products با Via Satellite پیش از اعلام 18 ژوئن صحبت کرد.

    OGx به طوری طراحی شده است که بسیار کارامدتر از IDP باشد و داده های کم و برنامه های کم مصرف را افزایش دهد. همچنین اجازه می دهد تا اندازه پیام ها افزایش یابد – به جای 10 تا 100 کیلوبایت داده، می تواند پیام ها را تا 1 مگابایت داده منتقل کند. OGx می تواند پیام ها را 40 برابر سریعتر از IDP تحویل دهد.

    "ما در حال تلاش برای یک راه حل جهت کاهش هزینه از دستگاه ها و عملیات هستیم. OGx برای کاربردهای IoT ماهواره ای و کاربردهای صنعتی ساخته شده است و برای استفاده از ماهواره های باند L بهینه شده است. "

    مانند IsatData Pro، OGx در شبکه باند L Inmarsat فعالیت می کند که اکنون متعلق به Viasat است. سرویس OGx در حال حاضر در سراسر جهان بر روی Inmarsat I-4 و ماهواره جدید I-6 F1 می باشد. این ارتقاء با تکامل پروتکل شبکه در مقایسه با IDP برای استفاده موثرتر از ظرفیت ماهواره ای امکان پذیر شده است.

    Roscoe گفت که این ارتقاء در حالی است که Orbcomm تقاضای بیشتری برای راه حل های IoT ماهواره ای دارد. او فرصت هایی را برای موارد استفاده و بازارهایی مانند ایستگاه های هواشناسی برای کشاورزی، ردیابی جهانی برای حمل و نقل و تدارکات، نظارت بر خط لوله برای نفت و گاز و همچنین برنامه های کاربردی برای شبکه های برق دریایی و هوشمند برجسته کرد.

    او به بخش کشاورزی در برزیل به عنوان یک بازار کلیدی خاص اشاره کرد، زیرا برزیل یک تولید کننده بزرگ کشاورزی است و این کشور زیرساخت های سلولی روستایی زیادی ندارد.

    Orbcomm به مدت چهار تا شش ماه در آزمایشات بتا با مشتریان بوده است و پاسخ مثبتی از مشتریان دریافت کرده است.

    AMCi Wireless یکی از مشتریان قدیمی IDP است که نظارت از راه دور آب را ارائه می دهد. با شرکت در برنامه بتا OGx، AMCi Wireless در یک گزارش اظهار داشت که این شرکت شاهد مصرف برق کمتری بود. انتظار می رود OGx به ساده سازی فرایندها و روش های تسهیلات برای اتوماسیون، بهره وری و استفاده از دارایی کمک کند.

    دستگاه های IoT ماهواره ای Orbcomm موجود در این زمینه امروز با OGx سازگار هستند. این به مشتریان اجازه می دهد تا نرم افزار را در پایانه ها دوباره برنامه ریزی یا ارتقا دهند و در شبکه OGx کار کنند. Orbcomm همچنین در حال برنامه ریزی برای راه اندازی دستگاه های جدید برای شبکه در آینده نزدیک است.

    "ما می خواستیم اطمینان حاصل کنیم که پایگاه مشتری فعلی ما که در IDP هستند و می خواهند از قابلیت های OGx استفاده کنند، مجبور به خرید و نصب سخت افزار جدید نیستند."

    این شرکت همچنین برنامه های داده انعطاف پذیر را برای حمایت از نیازهای داده های "تند و تیز" طراحی کرده است که در آن مشتریان مقادیر کمی از داده ها را در طول یک ماه ارسال می کنند، اما ممکن است نیاز به ارسال داده های بزرگ کمتر داشته باشند.

    او گفت: "هدف ما ارائه یک راه حل است که نه تنها از لحاظ فنی کارامد است و پیام ها را بسیار سریع و موثر ارائه می دهد، بلکه برنامه های قیمت ما نیز طراحی شده اند تا برای حمایت از این برنامه ها بسیار انعطاف پذیر باشند تا کاربر نهایی در سناریویی که مجبور به پرداخت هزینه های بیش از حد است، گرفتار نشود."

    Orbcomm همچنین اتصال سلولی دو حالته را به راه حل های IoT خود از طریق مشارکت با ارائه دهندگان تلفن همراه tier-1 اضافه می کند.

    "ما در حال پیاده سازی یک راه حل دو حالته با تلفن همراه هستیم، زیرا این به شما بهترین ها را از نظر قابلیت اطمینان و افزونگی می دهد. هنگامی که شما پوشش تلفن همراه دارید، بهترین هزینه را از نظر داده های مسیریابی دریافت می کنید. ما از هر دو استفاده می کنیم و شاهد پذیرش بیشتر ماهواره هستیم، ".

    منبع :

    https://www.satellitetoday.com/connectivity/2024/06/17/orbcomm-targets-iot-growth-with-next-generation-service-ogx/

    دانلود فایل مقاله

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897