کارگروه ITU تشکیل جلسه داد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، هفته گذشته نخستین نشست کارگروه ITU که ذیل کمیسیون مشاوران نصر تهران تشکیل شده است، به صورت آنلاین برگزار شد.

در این جلسه دو مرجع و اتحادیه بین المللی ITU و ITEF که در حوزه استانداردسازی ICT فعالیت می‌کنند معرفی شدند و رابطه این دو مورد بررسی قرار گرفت.

ITU اتحادیه بین المللی مخابرات، International Telecommunication Union در سال1865 تشکیل شد. هدف از تشکیل این اتحادیه تسهیل ارتباطات بین الملل، تخصیص باندهای رادیویی گلوبال و مدارهای ماهواره‌ای و در نهایت توسعه استاندارهای تکنیکی بود تا از قابلیت ارتباط گیری شبکه‌ها با مشخصات مختلف اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال هربار که ارتباطی از تلفن ثابت به موبایل برقرار می‌کنیم از مزایای ITU بهره‌مند می‌شویم.

ITU در حال حاضر متشکل از 193 عضو دولتی و 900 شرکت عموما خصوصیست که شامل دانشگاه‌ها و تشکیلات ملی و ... غیره هستند. پیوستن به خانواده ITU در حقیقت اتصال به یک خانواده 20 هزار نفری از متخصصان مختلف در این حوزه است.

IETF گروه ویژه مهندسی اینترنت، Internet Engineering Task Force در سال 1986تشکیل شد و هدف آن ایجاد استانداردهای داوطلبانه برای پشتیبانی و استفاده از اینترنت بود. در سال 1993 این گروه از تشکیلات تحت حمایت دولت فدرال آمریکا به یک سازمان مستقل تبدیل شده است و از سال 2005 با تشکیل گروه‌های ارزیابی تخصصی به تایید و انتشار مقالات تولیدی این حوزه می‌پردازد. IETF هر دو سال، 3 نشست در سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا برگزار می‌کند.

امروزه با افزایش نیاز به انتقال انواع محتوای متنی، صوتی و تصویری، زیرساخت شبکه‌های مخابراتی در حال حرکت به سمت شبکه‌های مبتنی بر IP است، که قادر به انتقال هم‌زمان محتوای چندرسانه‌ای هستند. این امر سبب نزدیکی بستر استانداردسازی ITU و IETF به یکدیگر شده است. به عنوان مثال توصیه‌نامه H248 از ITU تحت عنوان Gateway control protocol، و توصیه‌نامه RFC 2705 از IETF که تحت عنوان Media Gateway control protocol منتشر شده‌اند، بیش از 90 درصد محتوای یکسانی دارند.

با رشد و توسعه روزافزون تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیکی مسائلی از قبیل پهنای بند، تاخیر، مدیریت و امنیت شبکه و همچنین بررسی تکنولوژی های جدید مانند IP6 و شبکه ابری مطرح شده‌اند. در همین راستا گروه تخصصی مرتبط با ITU در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تشکیل شده است. ماموریت اصلی این گروه بالا بردن اطلاعات مشاوران برای چگونگی ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت استفاده از تکنولوژی روز و همگام سازی شبکه اینترنت کشور، منابع و تجهیزات آن برای پشتیبانی خدمات IT و ICT است.

محمدکاظم مشارموحد عضو کمیسیون مشاوران نصر تهران و مسئول کارگروه ITU درباره برنامه‌های این کارگروه می‌گوید: «برای آغاز کار، گزارش‌های بخش ITU-D از ITU در خصوص مراحل انجام کار و وضعیت کشورهای در حال توسعه منطقه آسیا و اقیانوسیه، به عنوان نقشه راه انتخاب شد. همچنین سوالات 16گانه که در دو گروه مطالعاتی 1 و 2 ITU-D مطرح شده است، در کارگروه ارائه شد و اعضا سوالات متناسب با تخصص و علاقه خود را انتخاب و فعالیت خود را آغاز کردند.»

«چارچوب کلی برنامه کارگروه هم شامل ارتباط مستمر با گروه‌های کاری ITU به ویژه ITU-D؛ مطالعه و بررسی آخرین دستاوردها و تجارب حوزه که معمولاً در قالب گزارش ارائه می شوند؛ و تشکیل گروه‌های کاری فرعی متناسب با سوالات انتخاب شده و تخصص‌ها است.»

او درباره مزایای پیوستن به ITU به موارد زیر اشاره می‌کند:
- استفاده از راهنمایی‌های ITU به دولت‌ها و شرکت‌ها در رابطه با سیاست‌ها و استراتژی‌ها، تنظیم مقررات و تکنولوژی‌های حوزه ICT

-  استفاده از تجاربی که در سمینارها و آموزشگاه‌ها و مباحث منطقه‌ای ITU به اشتراک گذاشته می‌شود
- حمایت از نوآوری در بخش‌های عمومی و خصوصی شبکه ICT کشور
- دسترسی به آخرین مدارک و دستاوردهای حوزه ICT
- دسترسی به تجارب حاصل از مطالعات و پژوهش‌های موردی به ویژه در رابطه با کشورهای منطقه
 

همچنین مشارموحد در بیان اهدافی که کارگروه ITU نظام صنفی رایانه‌ای برای خود در نظر گرفته است، موارد زیر را بیان می‌کند:

- توانمند سازی بدنه مشاوره کشور در حوزه ICT
- همکاری و ارائه مشاوره به سازمان‌های ذیربط مانند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت مخابرات کشور و ...
- همکاری در اجرای مطالعات موردی درخواستی ITU در حوزه تکنولوژی‌های جدید مانند خدمات ابری و IP6
- ارائه مشاوره و برگزاری سمینارها در حوزه‌های محقتلف ICT در سطوح ملی و بین ‌المللی
- مطرح کردن معضلات و مسائلی که در طراحی و اجرا با آن روبرو هستیم به عنوان سوالات پیشنهادی مورد بحث در گروه های کاری ITU-D، تا در دروه کاری جدید این بخش مورد مطالعه قرار گیرند.
- و ایده های جدید درباره بکارگیری امکانات ICT در کشور

که در صورت تصویب در ITU می‌توانند در سطح کارگروه‌های این اتحادیه مطرح و عملیاتی شوند و گره‌ای از مشکلات ICT کشور گشوده شود.»

مشاهده متن اصلی خبر

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897