VoIP بر روی ماهواره

با پیشروی و توسعه ­ی فناوری شبکه بندی IP و مخصوصا اینترنت در دنیا، توانایی انتقال تماس­های صوتی که قبلا توسط شبکه ­ی سوئیچ تلفن عمومی (PSTN) صورت می­گرفت، بر روی ابرساختارهای کم هزینه­ ی IP به واقعیت نزدیک­تر شده است. کاربران فراوانی هر روز در مورد توانایی­ های VoIP تحقیق می­کنند هنگامی که درخواست ارتباط اینترنتی می­کنند و یا شبکه­ ی اختصاصی خود را وسعت می­دهند. همچنین فناوری­های ارتباط صوتی VoIP، راه حل مقرون به صرفه برای کمپانی­ هایی که دارای دفاتر با فواصل دور هستند و نیازمند ارتباط مطمئن و دائم با دفترهای مرکزی شرکت یا کمپانی خود هستند.

در زمان طراحی مهندسی یک شبکه­ ی ماهواره ­ای که توانایی حمل ترافیک VoIP را دارد، چندین پارامتر تاثیرگذار که لازم است مورد توجه قرار بگیرند به صورت زیر است.

تاخیر: تقریبا 280 میلی ثانیه تاخیر انتشار سیگنال یکطرفه که دلیل آن موقعیت ماهواره­ های زمین و آهنگ و سرعت محدود نور در فضا است. بدون در نظر گرفتن ماهواره، تاخیر انتشار سیگنال باید مد نظر قرار گرفته باشد و با ان باید مقابله بشود. امروزه بسیاری از تماس­ های خارج از کشور آمریکا به عنوان VoIP بر روی بستر ماهواره ارسال می­شود.

Jitter: تاثیر تاخیر شبکه بر روی بسته­ هایی که در گیرنده می­رسند را تعیین می­کند. بسته­ های IP در بازه­ های مساوی زمانی از سمت درگاه فرستنده، ارسال می­شوند اما در گیرنده به صورت نامنظم دریافت می­شوند. Jitter بالا منجر به تاثیر بر روی کیفیت صدا و قطعه قطعه شدن آن شده و فهم آن را سخت و دشوار می­کند. Jitter با محاسبه­ ی زمان رسیدن فواصل میان بسته­ های متوالی و پشت سر هم بدست می­ آید. برای یک ارتباط صوتی با کیفیت، میانگین فواصل زمانی در گیرنده باید تقریبا برابر با فرستنده باشد. بافرهای Jitter ( که در اصل بافرهای بسته­ های IP می­باشند که بسته­ های دریافتی را برای یک مدت زمان مشخص نگه می­دارد) برای جبران کردن پدیده­ های نوسان بازدهی شبکه استفاده می­شوند و منجر به صاف شدن پخش صدا در بخش گیرنده می­شوند.

Packet Loss: این پارامتر که از نابود شدن و از دست رفتن بسته­ های IP ناشی می­شود می­تواند منجر با کاهش کیفیت صوت شود. از آنجایی که ترافیک صوت VoIP به صورت UDP/IP انتقال پیدا می­کند لذا هیچ امکانی برای ارسال دوباره وجود ندارد و از بین رفتن بسته­ ی IP معادل است با نابودی همیشگی قسمتی از انتقال صدا. در لینک­هایی که حامل VoIP هستند بسیار مهم است که خطای BER (Bit Error Rate) پایینی وجود داشته باشد.

QoS و اولویت ترافیک: شبکه­ های سوئیچ بسته­ های IP در برابر تهدیدات تجمع داده و ترافیک بالا قرار دارند. تجمع داده در این شبکه­ ها به صورت خرابی صدای VoIP آشکار می­شود که با تاخیر، از بین رفتن و یا بسته­ هایی که خارج از ترتیب هستند نیز همراه می­باشند. این مسئله ضروری است که خطوط تماس اولویت بندی شوند تا در لینک­ های شلوغ، داشتن ترافیک VoIP تضمین شود.

فناوری فشرده­ سازی: روش­های فشرده­ سازی بسیاری تا کنون برای صدا طراحی و استانداردیزه شده­ اند. بیشترین استاندارد استفاده شده در صنعت کدک (codec) G.279 می­باشد. این کدک به 8kbps پهنای باند نیاز دارد اما به دلیل حجم داده­ های فوقانی (Header) که مربوط به IP/UDP/RTP می­باشد، پهنای باند واقعی مورد نیاز بین 16 تا 18 کیلوبیت بر ثانیه می­باشد (وابسته به مدل و مارک دستگاه استفاده شده دارد). با استفاده از روش فشرده­ سازی RTP (cRTP) کل پهنای باند مورد نیاز به ازای هر تماس به 10 کیلوبیت بر ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد. البته استانداردهای دیگری نیز وجود دارد مانند G.723 که تنها 5.3kbps اشغال می­کند.

پهنای باند لازم به ازای هر تماس: به جهت طراحی صحیح یک شبکه، لازم است تا پهنای باندی که به ازای هر تماس VoIP اشغال می­شود، تعداد تماس­ های همزمان و مدت زمان هر تماس دانسته شود. پهنای باند لازم برای هر تماس VoIP بستگی به استاندارد کدگذاری استفاده شده، فشرده سازی Headerهای پروتکل و اندازه­ ی Payload بستگی دارد. برای مثال، با G.729(b)، سایز Payload برابر با 40 بایتی و عدم فشرده سازی Header می­تواند 16 کیلوبیت بر ثانیه را اشغال کند. با انجام فشرده­ سازی Header این میزان پهنای باند به 10 کیلوبیت بر ثانیه تقلیل پیدا می­کند.

راهکار تلفن VoIP شرکت ایکاست با استفاده از iDirect:

فناوری iDirect، یک راهکار ارتباطی صنعتی و با کیفیت ارائه می­دهد که به شرکت­ ها و سازمان­ ها این امکان را می­دهد تا شبکه­ ای جهت انتقال داده، صدا و تصویر را طراحی کنند. همچنین iDirect ویژگی­ های فراوانی را به طور همزمان ارائه می­دهد تا VoIP با کیفیت بالا را در شبکه تضمین کند.

راهکارهای iDirect ایکاست قابلیت انتقال داده با BER کمتر از 10^-9 را دارند که به این حالت کانال، کانال تمیز و صاف اطلاق می­شود به این معنا که ایده­ آل برای کاربردهای VoIP می­باشد. تجهیزات VSAT شرکت iDirect به مشتریان خود یک راهکار قابل انعطاف و قابل گسترش را می­دهد به گونه­ ای که امکان تعریف QoS در آن وجود دارد. در این سیستم­ ها QoS می­تواند بر اساس نوع ترافیک (داده، صوت و تصویر)، مبدا و مقصد ترافیک، و یا درصدی از پهنای باند تعریف شود. علاوه بر این، میزان CIR (Committed Information Rate) به مشتریان این اجازه را می­دهد تا به جهت اطمینان از برقراری همه­ ی تماس­ های VoIP در بهترین کیفیت، پهنای باند لازم را تخمین بزنند. نمونه­ ای از طراحی شبکه­ ی VoIP بر مبنای iDirect در شکل زیر نشان داده شده است.

Voip-over-Sattelite

پلتفرم iDirect سیستم ­های H.323 و SIP را پشتیبانی می­کند لذا مشتریان این امکان را دارند تا از طیف وسیعی از تجهیزات شبکه­ ای VoIP در شبکه­ ی خود استفاده کنند. این راهکار می­تواند برای بسیاری از صنایع، سازمان­ ها و شرکت­ هایی که دارای شعب­ مختلف در نقاط دور و خارج از زیرساخت­ های عمومی مخابراتی هستند مفید واقع شود. شرکت ایکاست دارای تجربه و دانش کافی جهت طراحی، راه­ اندازی و اجرای پروژه های VoIP بر روی بستر ماهواره را دارد.

Download

VoIP بر روی ماهواره

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897