تغییر فناوری ها و روندها در سال 2024 قسمت سوم

ترجمه : تیم تحریریه ایکاست

 استانداردهای جدید تلفن همراه

Telit Cinterion هم تولید کننده ماژول و هم ارائه دهنده خدمات اتصال است. بنابراین، ما می توانیم تکامل را در مرحله اولیه مشاهده کنیم. ما می‌بینیم که CAT-M و NB-IoT در دو سال گذشته به موازات خاموش شدن شبکه‌های 2G/3G در برخی از مناطق در حال تکامل هستند، اما هنوز موانعی برای پیشرفت وجود دارد. تا به حال، پوشش 100 درصدی CAT-M و NB-IoT در هر کشور تضمین نشده است و بسیاری از شرکت‌ها همچنان گزینه برگشتی به 2G/3G/4G را حفظ می‌کنند. از نظر موانع دیگر، دو عامل دیگر نیز وجود دارد. به طور معمول، MNOها یک فناوری، CAT-M یا NB-IoT را اجرا کرده‌اند، و از آنجایی که دستگاه‌های IoT برای هر بخش به فناوری متفاوتی نیاز دارند، MNOها ممکن است نتوانند به طور ضروری خدمات مناسب را به نیازهای همه مشتریان ارائه دهند. دوم، به دلیل ماهیت این فناوری ها، ARPU پایین‌تر، MNOها را به یک رقابت تجاری سوق می‌دهد، خواه با دریافت هزینه‌های دسترسی اضافی یا مسدود کردن رومینگ باشد. MVNOهای کامل می‌توانند از این فناوری‌ها به نفع خود استفاده کنند، زیرا می‌توانند با هسته شبکه خود بیش از یک MNO ارائه دهند. به طور کلی، احتمالا 1 تا 2 سال دیگر طول می کشد تا ببینیم این فناوری ما را به کجا می برد.

TOMER LAVIE Head of IoT Connectivity Business Unit, Telit

هم LTE CAT-M1 و هم NB-IoT به خانواده فناوری‌های شبکه منطقه‌ای با مصرف انرژی کم (LPWA) تعلق دارند و برای برآوردن نیازهای انبوه اینترنت اشیاء (Massive IoT) طراحی شده‌اند. در Massive IoT، صدها هزار دستگاه برای جمع‌آوری و انتقال داده مستقر می‌شوند که سپس به تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و آگاهانه تبدیل می‌شود.

با استانداردسازی نسل جدید تلفن همراه (5G)، دو فناوری دیگر نیز متولد شدند - LTE CAT-M1 و NB-IoT .

این فناوری ها تقریباً جایگزینی برای 2G و 3G عمل می کنند، زیرا رقبای قدرتمندی در عرصه شبکه های سلولی هستند، اما باتری را خالی نمی کنند، بسته های داده حجیم جابجا نمی کنند و به دستگاه های پیچیده تری نیاز ندارند.

هر دو LTE CAT-M1 و NB-IoT متعلق به خانواده فناوری شبکه منطقه ای با مصرف انرژی کم (LPWA) هستند و برای برآوردن نیازهای انبوه اینترنت اشیاء (Massive IoT) طراحی شده اند. در Massive IoT، صدها هزار دستگاه برای جمع آوری و انتقال داده مستقر می شوند که سپس به تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری مبتنی بر داده و آگاهانه تبدیل می شود.

فرصت های موجود در Massive IoT شامل کشاورزی دقیق، شهرهای هوشمند، تاسیسات - در برخی موارد، تلماتیک و حتی مراقبت های بهداشتی می شود. ویژگی مشترک این موارد استفاده از Massive IoT این است که دستگاه های کم مصرف عمدتاً در حالت خواب باقی می مانند و برای خواندن داده چندین بار در روز تا چند بار در هفته فعال می شوند. پس از انتقال داده، دستگاه به حالت خواب برمی گردد و در نتیجه عمر باتری را حفظ می کند.

از آنجایی که بسیاری از برنامه ها به خوراک دائمی داده نیاز ندارند، مانند سنسوری در انبار که تشخیص می دهد جعبه ای روی قفسه وجود دارد یا خیر، این که این دستگاه ها عمر باتری طولانی داشته باشند مفید است. و از آنجایی که از آنها به تعداد زیاد استفاده می شود، مقرون به صرفه و از نظر لجستیکی مطلوب است که دستگاه ها چرخه عمر طولانی داشته باشند.

این دستگاه ها گاهی اوقات می توانند تا 10 سال از طریق شبکه های LPWA پشتیبانی شوند. این امر در مورد شبکه های سلولی قدرتمندتر مانند 4G LTE یا 5G صادق نیست.

علاوه بر این، این شبکه ها دارای برد وسیعی هستند که نفوذپذیری بالایی نیز دارند، مانند رسیدن به سیلو، زیر زمین یا مناطق جغرافیایی گسترده.

تفاوت اصلی بین دو فناوری این است که NB-IoT برای دستگاه‌های کم تحرک یا بدون تحرک طراحی شده است، در حالی که LTE CAT-M1 از تحرک و همچنین VoLTE برای برقراری تماس صوتی پشتیبانی می‌کند.

بر اساس تحقیقات Juniper Research، شبکه‌های LPWA به خوبی موقعیت دارند تا Massive IoT را از مفهوم به واقعیت تبدیل کنند و حتی شاید نیروی قابل توجهی برای پیشبرد فناوری iSIM داشته باشند. این شرکت معتقد است که نیازهای اندازه دستگاه (کوچکتر بودن) باعث استفاده از سیم کارت یکپارچه (iSIM) خواهد شد

ماهواره

ارتباطات ماهواره ای یک حالت ترکیبی است که هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجایی که هزینه های هر دو ارتباط سلولی هر سال کاهش می یابد و انتظار می رود فناوری ماهواره ای نیز به همین روند ادامه دهد (به این معنی که هزینه ها بیشتر به سمت کالایی شدن پیش می روند)، به همراه پوشش کامل و قابل اعتمادی که اینترنت اشیاء (IoT) نیاز دارد، در برخی از بخش های IoT مورد توجه قرار گرفته است.

فناوری ماهواره ای در مکان هایی در دسترس است که شبکه های سلولی هنوز نمی توانند پوشش را ارائه دهند، مانند مناطق روستایی پیچیده یا مناطق دریایی. این فناوری در صورت نیاز پوشش را تکمیل می کند و همچنین هر زمان که شبکه سلولی با مشکل مواجه شود، به عنوان پشتیبان عمل می کند.

فناوری 5G، از بسیاری جهات، هنوز از نظر پوشش محدود است، اما از سوی دیگر، امکان ادغام بهتر فناوری های دوگانه فراتر از سلولی را فراهم می کند. بازار اینترنت اشیاء به دنبال کاهش قیمت خدمات است و این راهکار به عنوان یک راه حل سطح بالا در نظر گرفته می شود.

TOMER LAVIE Head of IoT Connectivity Business Unit, Telit

ماهواره زمانی به عنوان روشی پیچیده و گران برای اتصال جهانی در نظر گرفته می شد، اما انتظار می رود در سال 2024 به دلایل متعددی شاهد افزایش استفاده از آن باشیم.

  1. گسترش: در ابتدای سال جاری، موسسه تحقیقاتی ABI Research گزارش داد که مجموعه اینترنتی ماهواره ای Starlink دارای بیش از 3500 ماهواره مدار پایین زمین (LEO) است و برای پرتاب 7500 ماهواره دیگر در طول دهه آینده و رسیدن به تعداد کل 30 هزار تا پایان دهه مجوز دریافت کرده است. تقاضا برای پوشش جهانی، مقرون به صرفه تر شدن هزینه تولید ماهواره، رقابت و استقرار سریع همگی به گسترش بیشتر ماهواره های LEO کمک می کنند.
  2. هزینه: برای کاربران، هزینه اتصال ماهواره ای به دلیل کاهش احتمالی هزینه های تولید برای سازمان ها و همچنین افزایش رقابت، کم کم در حال کاهش و امکان پذیر شدن است.
  3. 5G : تقاضا برای 5Gبه مناطقی که زیرساخت مخابراتی وجود دارد محدود نمی شود. در بسیاری از موارد استفاده، عبور از دریاها، مرزها و مناطق چالش برانگیز همچنان به 5G نیاز دارد، که در این حالت رویکرد 5G ترکیبی زمینی و غیر زمینی بیشتر مورد تقاضا قرار خواهد گرفت.

چرا همه اینها مهم است؟ زیرا رومینگ مرده است

حرکت به سمت جهانی شدن فرصتی هیجان انگیز برای سازمان ها برای رسیدن به بازارهای جدید است، اما اگر دستگاه ها نتوانند به صورت جهانی متصل شوند، این فرصت کم رنگ می شود.

رومینگ دائمی فقط روی کاغذ کار می کند و این وعده که این رویکرد همه جا کار می کند، با وجود مقررات محلی متعددی که به رومینگ اجازه نمی دهند، از بین می رود.

ترکیه یکی از این کشورهاست. طبق قوانین 7186 و 23 ترکیه، رومینگ موقت تنها در این کشور مجاز است که به 90 روز محدود می شود و بعد از آن IMEI قطع می شود.

ترکیه به عنوان یک بازیکن قوی صنعتی و تولیدی با مشارکت های داخلی قوی در منطقه اروپا، با جابجایی کالاها و استقرار دائمی راه حل های IoT در این منطقه به دسترسی به اتصال نیاز دارد. با وجود فرصت قابل توجه برای دسترسی به بازارهای جدید در ترکیه، رومینگ دائمی به سادگی یک گزینه نیست.

همین موضوع در مورد برزیل نیز صدق می کند: برخی از دستگاه های اینترنت اشیاء باید به طور دائم در منطقه باقی بمانند که در برزیل می تواند مشکل باشد. محدودیت های رومینگ دائمی به این معنی است که یک دستگاه بازدیدکننده فقط می تواند 90 روز قبل از حذف از شبکه میزبان در آنجا باشد. این برای یک گردشگر کافی است، اما برای دستگاه های اینترنت اشیاء کار نمی کند. بنابراین، رومینگ گزینه موثری برای اتصال اینترنت اشیاء در برزیل نیست. حفظ حریم خصوصی داده ها به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کند و بزرگترین پیچیدگی ها زمانی رخ می دهد که داده ها از کشور میزبان خارج شوند، بنابراین زیرساخت محلی حیاتی می شود.

مناطقی که رومینگ دائمی به طور کامل ممنوع است عبارتند از:

icasat_063_P3_2_140304

کشورهای با محدودیت رومینگ توسط اپراتور:

  • استرالیا
  • کانادا

سایر مناطق نیز رومینگ را محدود می کنند و برای مجاز شدن به آن نیاز به شرایط خاصی دارند. به عنوان مثال، امارات متحده عربی توسط سازمان تنظیم مقررات مخابرات و دولت دیجیتال (TDRA) کنترل می شود. TDRA نیازمند تکمیل یک درخواست توسط سازمان است که بیانگر عدم وجود آنها در امارات متحده عربی و تمایل به رومینگ است، اما شرکت باید در امارات متحده عربی، چه داخل کشور یا در یک منطقه آزاد، حضور داشته باشد یا یک نماینده رسمی بین شرکت و TDRA تعیین کند.

در ایالات متحده، این تصمیم به هر اپراتور مخابرات (MNO) بستگی دارد که آیا می خواهد از رومینگ دائمی پشتیبانی کند یا خیر، که یک اکوسیستم متزلزل ایجاد می کند که می تواند به دلخواه تغییر کند.

حتی اگر یک سازمان بتواند با یک اپراتور رومینگ قرارداد ببندد، این تضمین کننده دستیابی به پوشش کامل در کل کشور یا حتی یک منطقه نیست.

جامع ترین رویکرد با اتصال جهانی فوق محلی است که floLIVE با افتخار ارائه می دهد. ما بیشترین تعداد نقاط حضور محلی (PoP) را داریم که سپس با رویکرد Multi-IMSI برای ارائه اتصال و قیمت گذاری فوق محلی در اکثر شهرهای جهان، حتی مواردی که به طور کامل رومینگ دائمی را ممنوع کرده اند، لایه بندی می شود.

 

با floLIVE، سازمان ها می توانند:

  • اتصال با هر فناوری GSM :floLIVE دارای هر آنچه برای اتصال دستگاه های داده در هر نقطه از هر استاندارد اتصال سلولی GSM، از جمله 5G، LTE-M، NB-IoT، LTE، 3G و 2G مورد نیاز است.
  • قرار دادن هر دستگاه - در هر کجا: فناوری منحصر به فرد و ثبت اختراع شده بوت استرپ SIM floLIVE به دستگاه ها امکان می دهد در هر نقطه از جهان فعال شوند و از طریق یک شرکت حمل و نقل محلی خدمات اتصال دریافت کنند. FloLIVE چند حامل است و از چندین IMSI محلی برای از بین بردن شکاف پوشش و غلبه بر محدودیت های رومینگ دائمی استفاده می کند.

با کتابخانه IMSI گسترده، شبکه های هسته ای توزیع شده در سطح جهان و مجموعه امنیتی جامع و چند لایه، FloLIVE عملکرد لازم برای استقرار و مدیریت کارآمد راه حل های جهانی IoT را ارائه می دهد.

  • استفاده حداکثر از دستگاه های IoT خود با xSIM :

floLIVE از Plastic، eSIM و iSIM در نقطه تولید و همچنین راه حل های softSIM تامین شده از طریق هوا پشتیبانی می کند. این پلتفرم تضمین می کند که خدمات و سطوح امنیتی یکسان برای همه SIM ها بدون توجه به فرم فاکتور یا فناوری آنها وجود دارد.

  • اتصال به شبکه ساده است:

برای عضویت در سرویس کاملاً خودکار ما برای IoT جهانی، فقط به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید. همین. ادغام نیز بسیار آسان است. به جای چندین بار با چندین شرکت حمل و نقل در چندین پلتفرم و پروتکل، یک بار با مجموعه REST API های floLIVE ادغام شوید.

  • با رشد خود پرداخت کنید:

فقط زمانی هزینه اتصال را پرداخت کنید که دستگاه‌هایتان فعال باشند. علاوه بر این، بر خلاف اپراتورهای مخابرات سنتی، floLIVE هر مدل کسب و کار قابل تصوری را برآورده می کند و اگر توافقنامه های موجود و نرخ های پیش

مذاکره شده خود را به همراه خود بیاورید، FloLIVE می تواند آنها را در صورتحساب شما اعمال کند.

  • پیچیدگی را برطرف کنید و باکس سیاه قدیمی را دور بزنید:

با floLIVE، یک فاکتور کاملا انعطاف پذیر دریافت می کنید که تمام اپراتورها، ارزها، برنامه ها و ساختارها را پوشش می دهد و حتی شامل عناصر فراتر از اتصال نیز می شود. با مشکلات ادغام با شرکت های حمل و نقل، عدم انعطاف پذیری شبکه و دردها خداحافظی کنید - دیگر نیازی به اتصال یا دور زدن سیستم های قدیمی مات نیست.

  • امنیت بدون نیاز به عامل:

از آنجایی که floLIVE مالک کل زیرساخت و نرم افزار اتصال است، شما بدون کاهش عملکرد دستگاه، از قابلیت مشاهده در زمان واقعی حملات سایبری و امنیت چندلایه برای حفاظت از دستگاه و داده برخوردار خواهید بود.

  • خودکارسازی سرویس:

با floLIVE، یک پلتفرم خدماتی کاملاً خودکار دریافت می کنید که دخالت انسانی را کاهش می دهد و هم بهره وری و هم سود شما را افزایش می دهد.

  • شفافیت لحظه ای:

floLIVE متفاوت کار می کند. با floLIVE، شما شفافیت کامل و لحظه ای نسبت به همه اتفاقاتی که برای هر دستگاه در هر کجا رخ می دهد، به دست می آورید. بلافاصله متوجه می شوید که صورتحساب شما تغییر می کند یا هر گونه مشکل امنیتی وجود دارد.

دانلود فایل PDF

برچسب‌ها: , , , , ,

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897