کاربردهای ارتباط از راه دور از طریق M2M: افزایش اثربخشی تجارت و بازرگانی

با داشتن سهم 7.5 میلیون از میان 300 میلیون دستگاه خودرو سنگین باری که در سیستم تجارت و بازرگانی دخیل هستند، صنعت مخابرات راه دور، ظرفیت بالقوه­ ی بالایی را به همراه دارد. از میان صنعت ­های فراوانی که در ارتباط با مخابرات راه دور موبایل تغذیه می شوند، صنعت مدیریت ناوگان حمل و نقل و کمپانی های اجاره دهنده به دلیل مختلف بودن کاربردهای خودروهای باربری خود، نیاز به بهره وری بالا در مدیریت مجموعه ی خود هستند.

Picture1

برای مثال، یکی از عوامل نگرانی شرکت های حمل و نقل، مدیریت ریسک های بودجه ی غیر قابل پیش بینی به دلیل هزینه های نگه داری و تعمیر خارج از برنامه ی زمانی می باشد. فناوری ارتباطی M2M (ارتباط کامل مخابراتی ماشین-به-ماشین که بدون دخالت انسان انجام می شود) به اپراتورهای حمل و نقل این امکان را فراهم می آورد که به صورت زنده و آنی  دسترسی به وقایع و وضعیت خودرو تحت نظر خود داشته باشند. وضعیت های مورد نظر می تواند موارد گوناگونی مانند بازدهی و عملکرد موتور، مصرف سوخت، وضعیت درب های خودرو و دیگر علائم سلامت خورو و راننده می باشد. نظارت بر روی این نشانه های سلامت و عملکرد، به شرکت های بازرگانی اجازه ی پیش بینی زمان های نگه داری و تعمیر خودروهای خود می کند و به آن ها کمک می کند تا بودجه بندی بهتر و بهینه تری داشته باشند. شرکت های اجاره دهنده به این روش می توانند به میزان قابل ملاحظه ای، ریسک تجارت خود را با کم کردن هزینه های عملیاتی از طریق مدیریت بهتر بودجه، کم کنند. علاوه بر این آن ها می توانند برای نگه داری و تعمیر دستگاه خودرو پیشدستی کنند تا از خرابی در میانه ی راه و خرابی بیشتر تجهیزات خودرو جلوگیری شود.

 همچنین فناوری M2M به کمپانی های حمل و نقل کمک می کند تا به فرآیند استخدامی با نظارت بر رفتار راننده و خدمه های شرکت که در رابطه با ماشین سنگین هستند، کنترل داشته باشند. این سیستم ها به مدیرهای عملیاتی کمک می کنند تا به رفتارهای کارمند خود همچون شروع و پایان زمان کاری، کنترل توقف ها، زمان های فعالیت خصوصی، سرعت حرکت بالا و ترمزهای بیهوده، تعویض دنده ی نابجا، فشار باد تایر و نظارت بر ترمزگیری و غیره. این کنترل ها می تواند بر مدیریت صحیح و کارآمد کمپانی کمک شایانی کند.

این فناوری می تواند با ردیابی دقیق مسیر باربری توسط کامیون های باربری و انتخاب مسیر بهینه، زمان دقیق رساندن بار را به اطلاع برساند. این مسئله ممکن است زیرا فناوری های M2M به حصارکشی جفرافیایی (geo-fencing) مجهز هستند که می تواند اگر شخصی یا خودرویی از محدوده ی از قبل تعیین شده خارج شود، هشدار به مرکز ارسال کند که می تواند بسیار مفید باشد. این می تواند بسیار بالقوه در صنعت باربری باشد زیرا می تواند جریمه های مربوط به دیر رسیدن بار را کم کند. مراکز ارسال و دریافت بار (ترمینال باربری) می توانند فورا کامیون و محل دریافت بار را مخابره کنند و آماده ی دریافت بار شوند که منجر به کاهش هزینه ی نهایی ارسال بار و تماس های مکرر ارتباطی و در نهایت رضایت مشتریان خواهد شد.

Picture2

جدای از کاربردهای کنترل ناوگان و کمپانی های اجاره ی خودرو، شرکت های بیمه ی خودرو، شرکت های دولتی و اورژانس به سمت ارتباطات M2M روی آورده اند تا بهره وری و صرفه جویی اقتصادی را بدست آورند.

استفاده ی زیادی کرده اند. بر اساس شواهدات یکی از بزرگترین کمپانی های بیمه ی انگلستان، M2M و فناوری های M2M ماهواره ای کمک کرده است تا 20 درصد از تصادفاتی که رانندگان جوان در آن دخیل بودند، کمتر شود. کمپانی های بیمه با استفاده از تجهیزات M2M، میزان پاداش مشتریان خود را بر اساس رفتار آنان در طول مدت قرار داد تعیین می کنند. این به عنوان مثال، در دنیا شرکت های بیمه از این فناوری شامل جمع آوری داده های مربوط به وقایع ترمز گرفتن، شتاب بالا، سرعت و زمان های فعالیت راننده ی خودرو می باشد.

به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ی خدمات M2M، ایکاست دارای راه حل های متنوع ماهواره ای و ماهواره ای+زمینی (سلولی) به عنوان ابزارهای ارتباطی M2M و خدمات متنوع در زمینه ی پلتفرم های IoT برای کاربردهای مدیریت ناوگان حمل و نقل می باشد.

Download

کاربردهای ارتباط از راه دور از طریق M2M: افزایش اثربخشی تجارت و بازرگانی

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897