پلتفرم های برتر متاورس که در سال 2023 باید درباره آنها بدانید

این روزها، روزهای ابتدایی برای پلتفرم‌های متاورس است، به‌ویژه پلتفرم‌هایی که برای شرکت­ ها طراحی شده‌اند. در این متن آنچه که باید بدانید و اینکه کدام پلتفرم ­ها را در سال 2023 تحت نظر داشته باشید، آمده است.

خواه به این موضوع باور داشته باشید که متاورس نحوه کار و بازی­ های ما را در آینده شکل می دهد، همانطور که مروجین آن ادعا می کنند، یا مجموعه ­ای از برنامه­ های کاربردی خاص، تغییرات ایجاد شده توسط ویروس COVID-19 درسطح جهان­ و یا تغییر نام تجاری فیس بوک به Meta  باشد. همه موارد برشمرده فوق، باعث شده که چشم­ انداز اینترنت سه­ بعدی در کانون توجه قرار گیرد. از این مقدمه نتیجه می ­گیریم که سازمان‌ها دیگر مفهوم استفاده از فضای اشتراک‌گذاری شده مجازی در زمینه کسب‌وکار را رد نخواهند کرد.

موسسه گارتنر ( Gartner ) ، پیش ­بینی کرده است که تا سال 2026،  25% از مردم حداقل یک ساعت در روز را برای فعالیت­ های خود در متاورس، سپری می­ کنند. این شامل تجربیات کاری است که بر روی پلتفرم‌های اتخاذ شده در جریان همه‌گیری کوید 19، برای پشتیبانی از کار، از راه دور ایجاد می‌شود.

گارتنر افزود: «شرکت‌ها تعامل، همکاری و ارتباط بهتری را با کارکنان خود از طریق فضاهای کاری فراگیر در دفاتر مجازی فراهم خواهند کرد. کسب و کارها برای انجام این کار نیازی به ایجاد زیرساخت­ های خود نخواهند داشت زیرا متاورس چارچوب ­ها را فراهم خواهد کرد.

ویژگی ­های پلتفرم متاورس

به گفته  Marty Resnick(مارتی رزنیک)، معاون تحلیلگری گارتنر، پلتفرم‌های متاورس دارای پنج ویژگی هستند: زیرساخت پلتفرم باید امکان تعامل را فراهم کند، یعنی قابلیت تعامل، همه جانبه بودن، توانایی مدیریت هویت و حمایت از اقتصاد مولد را داشته باشد.

این متن بخشی از مقاله زیر است:

متاورس چیست؟ توضیحات و راهنمای عمیق

و همچنین شامل موارد زیر است:

  • چالش­ها و تاثیر قابلیت همکاری متاورس
  • متاورس چگونه بر آینده کار تأثیر می گذارد؟
  • چالش­های برتر امنیت سایبری متاورس: چگونه به آنها رسیدگی کنیم

رزنیک گفت، چیزی که اهمیت دارد این است که متاورس ­ها قابل تعامل هستند و وابسته به سیستم یا دستگاه، نیستند. با این حال، در حال حاضر، آنها بسیار محصور هستند، و باید سازگار شوند و تطبیق یابند.

رزنیک همچنین معتقد است: «چالش حرکت از متاورس­ های نوظهور امروزی به این ایده آرمانگرایانه فراجهانی، این است که همه آنها به مثابه باغ ­هایی هستند که با دیوارهایی محصور شده­ اند و قابلیت همکاری بین آنها وجود ندارد».

وی خاطرنشان کرد: پلتفرم­ ها باید «احساس حضور، یعنی ایده حضور در لحظه و در آنجا بودن» را نیز داشته باشند. اگرچه کاربران هنوز در یک دنیای فیزیکی هستند، اما با اشیاء دیجیتالی در تعامل هستند و باید بر تعاملات خود کنترل داشته باشند. پلتفرم‌های متاورس نیز باید این قابلیت را داشته باشند که کا­ربران بتوانند محیط‌ها و آیتم‌ها و تجربیاتی را در درون خود ایجاد کنند.

رزنیک افزود: از نظر هویتی، "بخش آسان قضیه این است که من می­ توانم هرکسی که می خواهم در متاورس باشم؛ خرس کوآلا یا 20 سال جوانتر از الان". چالش اصلی با موضوع هویت این است که چگونه هویت دنیای واقعی خود را، در دنیای مجازی ترسیم کنم؟ چیزی که هنوز آن را حل نکرده ­ایم".

موارد استفاده سازمانی

J. P. Gownder (جی پی گاوندر)، تحلیلگر اصلی Forrester (فارستر)، گفت که در حال حاضر، فقط پلتفرم‌هایی به سبک متاورس وجود دارند. او گفت: "ما اصلا تصور نمی کنیم که متاورس وجود داشته باشد".

او به پلتفرم‌هایی اشاره کرد که فضاهای کاری مشترک را برای کارمندانی ارائه می‌کنند که از فناوری‌های محاسباتی سه ­بعدی و فضایی مانند دوقلوهای دیجیتال (یعنی یک نمایش مجازی از یک موجودیت واقعی)... و دیدگاه ماشین استفاده می‌کنند، و به مردم کمک می‌کنند تا به شکلی طبیعی‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

گاوندر گفت: "آنها در حال حاضر در زمینه تجاری بسیار نوپا و اثبات نشده هستند". علاوه بر این، واداشتن کارمندان به استفاده از متاورس "راهی طولانی ­تر از آن چیزی در پی دارد که مردم فکر می کنند". او گفت، غیر از آنهایی که گیمر هستند. کارمندانی که به سمت متاورس حرکت می کنند، در معرض یک "رفتار کاملاً جدید" قرار می­گیرند، که در حال حاضر بیشتر برای مخاطبانی از قشر جوان­تر طراحی شده است. "تسلط بر استفاده از متاورس بسیار سخت تر از آن چیزی است که بسیاری انتظار دارند".

گفتنی است، گاوندر، در حال حاضر موارد اصلی استفاده کارمندان را برای پلتفرم‌های متاورس به‌عنوان حضور و آموزش کارکنان، دفتر مجازی (همکاری برای کارکنان علمی) و کمک از راه دور (همکاری برای کارگران خط تولید، مانند تکنسین‌های بخش سرویس) فهرست کرده است. او گفت: «هر یک از اینها چندین سال طول می کشد تا عادی شود».

Jason Warnke ( جیسون وارنک)، مدیر ارشد و یکی از پیشتازان تجربه دیجیتال در Accenture، گفت که درک دامنه بالقوه متاورس بسیار مهم است. او گفت: «این تداومی از واقعیت‌ها، جهان‌های دیجیتال و مدل‌های کسب‌وکار است که توسط فناوری‌هایی مانند واقعیت توسعه‌یافته، بلاک­چین، دوقلوهای ­دیجیتال و محاسبات ­لبه‌ای فعال می‌شوند، که برای تغییر شکل تجربیات ­انسانی همگرا می‌شوند.

همانطور که اینترنت فراتر از وب‌سایت‌های ساده تکامل یافته و زیربنای بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی است، ما متاورس را گسترده‌تر از یک فناوری یا فضای دیجیتال می‌بینیم.

وارنک دیدگاه رو به جلوتری در مورد پذیرش فناوری متاورس در محل کار دارد. او اشاره کرد که در حال حاضر پلتفرم­ های متاورس در حال استفاده هستند، از جمله در Accenture که طبقه N را به این منظور ایجاد کرده است. کارمندان با لپ تاپ یا با استفاده از یکی از 60000 هدست واقعیت مجازی به نام Oculus Quest 2 که شرکت خریداری کرده است، به طبقه Nام دسترسی پیدا می کنند. وارنک گفت که طبقه N­ام کارمندان را قادر می سازد تا یادگیری همه جانبه ­ای انجام دهند، به صورت تیمی معاشرت کنند و  گرایش­ های جدید استخدامی را تجربه کنند.

12 ترند متاورس که باید در سال 2023 و بعد از آن بیشتر در موردشان بدانید

Alt space VR

پلتفرم مجازی که در سال 2017 توسط مایکروسافت خریداری شد، امکان ایجاد رویدادهای مجازی را فراهم می کند و بخشی از دسته ­بندی واقعیت ترکیبی غول فناوری است. کاربران می توانند میزبان یک جلسه، یک نمایش یا یک کلاس باشند.

Blue Jeans

Blue Jeans از Verizon یک پلت فرم ویدئویی است که برای تعامل واقعی ­تر و بهینه در مشاغل سازمانی و متوسط طراحی شده است. در سال 2021، این شرکت با Moot Up همکاری کرد تا "رویدادهای مجازی در عصر فراجهان را با محیط­های سه­بعدی، واقعیت­مجازی و واقعیت افزوده، آواتارها و چت ربات­های هوش مصنوعی دوباره تصور کند و این رویدادها را برای هزاران بیننده پخش کند".

Crypto Voxels

Crypto Voxels یک پلتفرم بازی در دنیای مجازی است که توسط رمزارز و بلاک­چین اتریوم طراحی شده است. که شامل زیرساخت های واقعی مانند جاده ­­ها و ساختمان ­ها است. گاوندر در این زمینه گفت، مانند Crypto Voxels ، "هر چیزی که مرتبط با کلمه "crypto" باشد، در لیست علاقه من قرار نخواهد گرفت.

 Gather

Gather بر روی چت ویدیویی متمرکز است که یک لایه مجازی بر روی دنیای فیزیکی ایجاد می کند. گاوندر گفت، این یک پیشنهاد ویژه سازمانی است که ساختار اداری را تقلید می کند و عمیقاً با کنفرانس ویدیویی ادغام می شود.

Meta Hero

Meta hero  پلتفرمی است که ازطریق    Web3به داده­ های خود دسترسی دارد و توسط شرکت Pixel Vault، ارائه شده است. و همانند جهانی است که در آن هر کسی می تواند یک قهرمان باشد. این پلتفرم شش کیت مختلف با آواتار ارائه می دهد که می توانند سفارشی و شخصی سازی شوند.

Meta Horizon World and Horizon Workroom

متا (فیسبوک سابق) پلتفرم نوپای متاورس Horizon، خود را به عنوان یک "جهان اجتماعی در حال گسترش" برای معاشرت با دوستان و ایجاد جهان شخصی خود معرفی می­ کند. Workrooms برنامه واقعیت ترکیبی این شرکت برای تعامل کارکنان با یکدیگر است.

Nvidia Omniverse

پلتفرم مجازی سازنده تراشه، روی کار طراحی سه بعدی بر روی گرافیک کامپیوتری، شبیه سازی و خلق جهان های جدید تمرکز دارد.

 Roblox

Roblox گفت که چشم اندازش این است که به افراد بستری بدهد که آنها را قادر ­سازد تا تجربیات خود را خلق کنند. "چشم ­انداز ما این است که روشی را برای مردم تصویرسازی کنیم تا برای بازی، کاوش، یادگیری و ارتباط با یکدیگر، گرد هم جمع شوند".

Rooom

Rooom در نمایشگاه­های مجازی سازمانی، ارائه محصولات سه­ بعدی و رویدادهای مجازی که می تواند توسط گروه ­های بازاریابی و فروش در زمینه ­هایی مانند آموزش، خرده ­فروشی، علوم زیستی و تولید استفاده شود، تخصص دارد.

Sandbox

Sandbox یک پلتفرم بازی سه­ بعدی است که بر روی بلاک­چین اتریوم ساخته شده است. سازندگان می توانند از دارایی ­های voxel کسب درآمد کنند. گاوندر گفت: "این بازی نظر من را به خود جلب نکرده است. زیرا هیچ چیز امن یا متمرکزی برای شرکت در یک پلت فرم بازی رمزنگاری شده وجود ندارد".

Second Life

Second Life's Metaverse City خود را با عنوان "یک دورهمی اجتماعی استقبال ­کننده" با تجربیات همه جانبه ­ای معرفی می کند که به بازیکنان اجازه می دهد هر طور که دوست دارند وارد بازی شده و از آن خارج شوند. به گفته گاوندر، این بازی یک فضای نسبتاً ناامن دارد. در بیشتر موارد، برخی از این جهان‌های مجازی عمومی‌تر، مانند کار کردن در یک بار هستند، که به نظر بی اشکال می آید، اما آنها پلتفرم‌های اختصاصی برای کار نیستند». رزنیک از قول Linden Labs سخنگوی شرکت مادر Second Life ، از این بازی مجازی آنلاین که در سال2003  راه اندازی شده به عنوان "یک متاورس در حال ظهور" یاد کرد.

Somnium Space

پلتفرم متن باز Somnium Space، یک پلتفرم بازی مصرف کننده است. کاربران می‌توانند قطعات زمین دیجیتالی بخرند و خانه‌ و ساختمان‌ بسازند و همچنین کسب‌ وکار خود را راه‌اندازی کنند. گاوندر گفت: "موارد ساخته شده بر روی Web3 ذاتاً مشکوک هستند، زیرا اکثر مشتریانی که با آنها صحبت می کنم می خواهند با ابزارهایی کار کنند که ایمن بوده و به راحتی قابل پی گیری باشند." ابزارهای Web3 از نظر او تا حدودی مبهم هستند.

ویژگی های متاورس

اصطلاح متاورس که توسط نویسنده علمی تخیلی نیل استفنسون در رمان تصادف برفی در سال 1992 ابداع شد، عموماً به دنیای دیجیتال سه ­بعدی مشترک و پایداری اشاره دارد که در آن مردم هم کار و هم بازی می کنند.

Matthew Ball (متیو بال)، نویسنده موضوع آنچه که به طور گسترده یکی از بهترین آغازگرهای متاورس در نظر گرفته می شود، این جهان را دارای ویژگی­های زیر تعریف می کند:

  • انبوه مقیاس ­پذیر، قابل همکاری، سه ­بعدی در لحظه.
  • همزمانی و تداوم
  • تداوم داده­ ها، هویت، تاریخچه، حقوق، اشیاء و پرداخت­ها در سراسر جهان.

در آینده انتظار چه چیزی را باید داشته باشیم

 

دیگر پلتفرم‌های متاورس که اغلب در فهرست پلتفرم‌های برتر قرار می‌گیرند عبارتند از Decentraland، Altoura، Bramble و Meetin VR.

در همین ­حال، شرکت مادر گوگل، آلفابت به شدت در­حال سرمایه­ گذاری روی Web3.0 می باشد، که اصطلاحی است برای زیرساخت­های فناوری اطلاعات نسل بعدی که تجربه­ های مجازی و واقعیت افزوده سه­ بعدی را امکان­پذیر می کند. گاوندر تحلیل­گر تیم Forrester، گفت مانند هر فناوری نوظهوری، آزمایش‌های زیادی قبل از بالغ شدن این فضای سه ­بعدی انجام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: برخی از استارت‌آپ‌های پلتفرم متاورس شکست خواهند خورد در حالی که برخی دیگر خریداری خواهند شد.

در واقع، گاوندر در مورد وعده پلتفرم‌های متاورس محتاط است و می‌گوید که شور و نشاط زیادی از پیش در بازار مصرف کننده وجود داشته است، مثل بازی‌های آرکید و فیلم‌های دارای واقعیت مجازی در اوایل دهه 1990 که دوره‌ای از هیجان را ایجاد کرد، "سپس برای 15 تا 20 سال محو شد و از بین رفت".

اما او معتقد است تماشای فضای سازمانی جالب خواهد بود "زیرا با مشکلات جدیدی روبرو خواهیم شد که باید آنها را حل کنیم"، به ویژه با نیروی کار بسیار پراکنده و پیشنهادات مشارکتی که امروزه کامل نیستند. گاوندر گفت، برای مثال، کنفرانس ویدیویی عالی است، اما زمانی که جلوی دوربین فیلمبرداری هستید و سعی می‌کنید در چشمان مردم نگاه کنید، هزینه‌های شناختی متحمل می‌شوید. این به شما اجازه نخواهد داد که برخی از کارها­ را انجام دهید که در دفتر می توانستید انجام دهید.

آواتارها می توانند به افراد کمک کنند تا تعامل بهتری داشته باشند و از خستگی زوم کردن خلاص شوند، زیرا می توانند به روشی طبیعی تر راه بروند و به گروه­ هایی تقسیم شوند. او گفت: "آواتارها این حس از فضای فیزیکی را به گونه ای شبیه ­سازی می کنند که در یک ویدئو کنفرانس ندارید".

رزنیک گارتنر گفت در حالی که مردم باید کاملاً به پلتفرم‌های متاورس و فناوری فراگیر توجه کنند، درعین حال "این بدان معنا نیست که امروز باید روی آنها سرمایه­ گذاری کنند". او به مردم توصیه می‌کند که واقعاً درک کنند که این پلتفرم‌ها چه می‌کنند و در مورد نتایج، فرصت‌ها و موانعی که متاورس‌های نوظهور می‌توانند ایجاد کنند فکر کنند.

رزنیک گفت: "اگر آنها با اهداف سازمان شما مطابقت دارند، پس شروع به کاوش در آنها کنید. واگر هنوز با اهداف سازمانتان مطابقت ندارند، مراقب آنها باشید". "من که آن را نادیده نمی‌گیرم".

متن کامل خبر

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , ,

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897