نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
ماهواره نور ۱به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه از ماهواره‌بر ۳مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود.

‌سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای و ملت شریف ایران گفت: پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد. وی دستیابی نیروی دفاعی قدرتمندی چون سپاه به فناوری‌های فضایی به منظور رسیدن به توانمندی‌های برترساز را یک ضرورت توصیف و تصریح کرد: امروز ارتش‌های قدرتمند دنیا بدون قرار گرفتن در فضا دارای نقشه دفاعی جامعی نیستند و دستیابی به این فناوری برترساز که ما را به فضا منتقل می‌کند و قلمرو توانایی‌هایمان را گسترش می‌دهد، یک دستاورد راهبردی است.

وی افزود: قرار گرفتن این ماهواره چند منظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد ‌کند.
فرمانده کل سپاه با تاکید بر این که سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به دلیل این که در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می دهد؛ برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می شود.
سردار سلامی با بیان این که پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می شود.
‌این مقام عالی رتبه نظامی با تاکید بر این که تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکای به خارج و در اثر تحریم به وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است که تحریم نه فقط مانعی در مسیر پیش روی ما نیست، بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در تشریح عملیات پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره بر قاصد، اظهار داشت: این ماهواره بر تفاوتی با کارهای گذشته دارد و آن هم این است که پیشران آن از نوع ترکیبی سوخت مایع و جامد است. این پیشران همان پیشران با بدنه غیرفلزی و کامپوزیتی (موتور فضایی سلمان) است که چندی قبل رونمایی شده بود.‌وی ادامه داد: طبیعتا فقط ابرقدرت‌ها این قابلیت را دارند و بقیه فقط مصرف کننده این فناوری هستند. دستیابی به فضا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید جایگاهمان را در فضا پیدا کنیم.

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897