دولت های جهانی برای حفاظت از زیرساخت ها و پوشش شکاف های ارتباطی حیاتی از ماهواره ها استفاده می کنند

Thorleif Astrup Hallund

در دنیای امروز، جایی که رویدادهای جهانی اخیر بر غیرقابل پیش‌بینی بودن حوادث تأکید می‌کنند، ماهواره‌ها به عنوان یک پشتیبان قابل اعتماد برای زیرساخت‌های ارتباطی حیاتی ما عمل می‌کنند. آنها در صورت بروز اختلالات عمده ای که می تواند بر جنبه های اساسی زندگی ما مانند تراکنش های مالی، تجارت، ارتباطات، رسانه ها، امنیت و توزیع قدرت تأثیر بگذارد، از ما محافظت می کنند.

برای دولت‌های سراسر جهان، نیاز به ماهواره‌ها باید کاملاً واضح باشد: هر کشوری باید توانایی خود را برای انطباق، استقرار و کنترل زیرساخت‌های ارتباطی حیاتی خود تحت هر شرایط قابل تاملی تقویت کند - خواه درگیری‌های بین‌المللی، تغییرات آب و هوایی، زلزله یا چیزهای دیگر. آینده در انتظار ماست.

در این رابطه، تعداد کمی از فناوری‌ها به اندازه فناوری‌هایی که شکاف بین زیرساخت‌های 5G مبتنی بر ماهواره و غیرزمینی و زیرساخت‌های 5G زمینی را که قبلاً می‌شناسیم، امیدوارکننده هستند. این پل دارای پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود ارتباطات انعطاف پذیر سابق می باشد. علاوه بر این، توانایی ایجاد پل ارتباطی غیرزمینی و زمینی 5G ، تعداد زیادی از فرصت‌های تجاری جدید را در سراسر صنایع satcom و مخابراتی ایجاد می‌کند.

یکی از بارزترین نمونه ها، استقرار اینترنت پهن باند سیار پرسرعت و کم تأخیر از طریق ماهواره در نقاط دورافتاده و روستایی است. این امر معمولاً از طریق ماهواره‌ها ایجاد می‌شود که اینترنت را به یک بشقاب روی سقف کاربران ارسال می‌کنند، که سپس سیگنال را به یک روتر Wi-Fi ارسال می‌کند. نمونه دیگری از کسب و کار جدید در حال ظهور، اولین گوشی های هوشمند سازگار با 5G است، و اگرچه هنوز روزهای اولیه است، این منطقه قبلاً خدمات ساده ای مانند پیام های اضطراری و کمک خودرو را به ما نشان داده است. اما با پیشرفت 5G، مطمئناً سرویس های داده و صوتی پرسرعت جدید راه اندازی خواهند شد.

بنابراین، استفاده از اتصال ماهواره‌ای 5G در را به روی کاربردهای متحول کننده در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی باز می‌کند که در آن شیوه‌های کشاورزی از طریق بهینه‌سازی مصرف آب، کنترل آفات و افزایش عملکرد محصول افزایش می‌یابد. اتصال دریایی و حمل و نقل هوایی نیز به همین ترتیب اتصال قابل اعتماد و مستمری را برای بهبود ناوبری و ایمنی فراهم می کند. اتصال 5G همچنین می‌تواند به تغییر صنعت معدن کمک کند و عملکرد ماشین‌آلات از راه دور را امکان‌پذیر می‌سازد که به موجب آن خطرات انسانی در شرایط خطرناک به حداقل می‌رسد و در عین حال، کارایی عملیاتی کلی افزایش می‌یابد.

اگرچه ممکن است همه چیز امیدوارکننده به نظر برسد، ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده ایم. واقعیت این است که آنچه ممکن است در یک شبکه زمینی ساده باشد می تواند در یک شبکه غیر زمینی بسیار پیچیده باشد. به عنوان مثال، چگونه اتصال مستقیم بین یک منظومه ماهواره ای و یک تلفن همراه را فراهم می کنید؟ این یک چالش واقعی است به دلیل عواملی مانند طیف، بودجه لینک، جابجایی داپلر بالا و افزایش تاخیر به دلیل تداخل زمین و آب و هوا می باشد.  یکی از ابتکارات اصلی اتحادیه اروپا برای پر کردن این شکاف، منظومه ماهواره IRIS2 است. این منظومه ظرفیت‌های ارتباطی ارتجاعی و نوآورانه 5G را به کاربران دولتی و مشاغل ارائه می‌کند و در عین حال به برنامه‌های تجاری از جمله دسترسی ماهواره‌ای تلفن همراه خدمات ارائه می دهد.

برای توسعه این شبکه انعطاف‌پذیر و نوآور، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، در سراسر صنعت اتصال زمینی و غیرزمینی باید با یکدیگر همکاری کنند تا شکاف را کاهش دهند. یک کنسرسیوم مشترک ایجاد شده است و توسط شرکت هایی مانند Airbus Defense and Space، Eutelsat، Hispasat، SES و Thales Alenia Space به همراه سازمان بین دولتی ESA (آژانس فضایی اروپا) رهبری خواهد شد.

هدف تیم تقویت همکاری بین همه بازیگران اروپایی در سراسر زنجیره اتصال با هدف پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی دولتی در حوزه‌های نظارت، مدیریت بحران، اتصال، و حفاظت از زیرساخت‌های کلیدی است.

برنامه فضایی IRIS2 اتحادیه اروپا ممکن است اولین مورد در مقیاس بزرگ از یکسان سازی فناوری شبکه استاندارد شده زمینی و غیرزمینی 5G باشد. اما داستان چیزی بیشتر از تامین نیازهای حیاتی دولت دارد. همچنین در مورد اطمینان از اتصال به تلفن های همراه ما در "مناطق دور افتاده" و نحوه دسترسی ما به اینترنت از خانه هایمان است. اینجا هم اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است.

اخیرا، GSMA (سیستم جهانی برای ارتباطات سیار) و ESA تفاهم نامه ای را برای رسمی کردن یک مشارکت استراتژیک جدید امضا کردند. هدف افزایش مزیت رقابتی صنعت شبکه تلفن همراه و ماهواره و پیگیری سریع راه حل های فناوری نوآورانه برای دولت ها، مشاغل و مصرف کنندگان است.

مثال خوب دیگر از بریتانیا است، جایی که دولت در حال کار برای ایجاد یک طرح بالقوه 160 میلیون پوندی به نام "اتصال در مدار پایین زمین"  یا به طور خلاصه CLEO است. هدف از این امر تامین مالی یک مجموعه ارتباطی ماهواره ای نسل بعدی 5G است. هدف CLEO ارائه تحقیق و توسعه مورد نیاز برای پشتیبانی از پرتاب صدها ماهواره به فضا، ایجاد انقلابی در زیرساخت‌های ارتباطی بریتانیا و بستن شکاف‌های اتصال است.

آینده پوشش شکاف حیاتی زیرساخت های ارتباطی تا حد زیادی به تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت ها و سیاست گذاران بستگی دارد که به گسترش فناوری های شبکه های زمینی و غیرزمینی ضروری 5G کمک می کند. مسیر پیش رو هنوز پیچیده است و کمتر از آنچه بسیاری از ما ترجیح می دهیم قابل پیش بینی است. برخی از عوامل می توانند مانع همکاری کارآمد شوند و ممکن است به عنوان موانع تلقی شوند. موانع ممکن است ناشی از رقابت های بوروکراتیک، دیدگاه های تنگ نظرانه، قوانین و رویه های سازمانی انعطاف ناپذیر، اطلاعات ناکافی، رهبری مضر و موارد دیگر باشد. اما تردیدی وجود ندارد که ادغام شبکه‌های زمینی و غیرزمینی، تحولی عمیق در چشم‌انداز ارتباطات ایجاد خواهد کرد.

این به نوبه خود منجر به انبوهی از فرصت های تجاری جدید و راه حل های رقابتی برای دولت ها، شرکت ها و مصرف کنندگان خصوصی خواهد شد. نکته مهم این است که ما به شهروندان و دولت‌ها در سرتاسر جهان زیرساخت‌های ارتباطی انعطاف‌پذیر و همه‌کاره را ارائه می‌کنیم که قادر به مقاومت در برابر اثرات بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی و موارد مشابه باشد.

Picture3

آقای Hallund بیش از 25 سال تجربه در زمینه مدیریت محصول و تجارت در شرکت های مخابراتی و استارت آپ های فناوری دارد. در حال حاضر، او سمت مدیر ارشد توسعه کسب و کار در Gatehouse Satcom را برعهده دارد و پیشتاز توسعه تجارت با تمرکز بر محصولات 5G برای شبکه های غیرزمینی است. Gatehouse Satcom یک عضو کامل از 3GPP است و به طور فعال به استانداردسازی از طریق دانش گسترده ارتباطات ماهواره ای کمک می کند. برای سوالات بیشتر، با Thorleif Astrup Hallund در: tah@gatehouse.com تماس بگیرید

دانلود مقاله

برچسب‌ها: , , ,

عصر ارتباطات بین الملل پارس کار 2024-2007 ، شماره پروانه 100/70897